Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 4426 ggr
AngelicamedC
0

Öronål?

Ska få ett akvarium men en öronål i. Jag vill skaffa Mosqitorasbora och räkor och killis. Tänkte bara kolla om öron ålen kommer överens med räkorna, eftersom dom går på botten och jag antar att ålen håller sig gårna på botten.

Vill gärna veta vad jag ska mata ålen med, dom sa att den åt döda saker på botten.

Ninja
0

Skulle inte rekommendera den med så små fiskar då de är köttätare/rovdjur, och enbart i ett riktigt stort akvarium: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=380&SOK=1

fiskargrabben
0

och de kommer ut ur akvariet hela tiden fattar inte hur den gör!

AngelicamedC
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2. VAAAH!? Hoppar dom jävlarna ur akvariet också!!? Jag tror det är lock på akvariet jag ska få!!

Annars, går det att ha Ancistrus malar med dom eller kommer dom bara räknas som en smaskig matbit? :P

zephonim
0

De är riktigt duktiga på att leta reda på alla tänkbara ställen där de kan ta sig ut, har behövt tejpat även centemeterstora hål på min tank.

Skulle tro fiskar över 5 cm går säkra, så är ancistrusarna över det bör det funka.

Har inte upplevt mina som speciellt agressiva, den ända gången de gått på andra fiskar har varit när dessa proppat käkarna överfulla med mygglarver och då för matens skull.

Ninja
0

5 cm kanske går bra med unga exemplar, men när jag läser på sidor, både engelska och svenska, som säger att öronålar (Erpetoichthys calabaricus) blir 70-90 cm så kommer så små fiskar inte gå säkra länge till. Men vet inte hur stora fiskar de tar.

Läste någonstans om någon som hade tejpat alla öppningar men låtit den lilla glipan där sladdarna går ur akvariet vara, eftersom glipan var markant mindre än malen som ändå var några cm bred. Den ålen rymde och hittades ihoptorkad senare.

JonteL
0

#5 Men det tar väl ett väldigt bra tag innan dom ens blir 30 cm?

Hade två st i 1,5-2 år och dom blev inte större än 25 cm.

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

zephonim
0

Det sladdhålet är också minas favorit flyktväg, nu övertejpat.Flört

Se där, hade lyckats glömma att de blev så storaSkäms Ja det var ju en annan femma när de blir så stora. Mina har jag haft i fyra år de är väll en 40 cm å har väll växt ca tio cm under den tid jag haft dem. Fisken är ju lång men käken är ju ganska liten så det är ju en ganska bra fråga hur stora fiskar den kan komma att gå på senare, kan tyvärr inte svara dig där kanske någon annan kan.

De behöver någon form av protein källa räcker inte bara med flingfoder å maltabletter=) Ger mina mygglarver. röda, vita, svarta finns frysta i de flesta djuraffärer.

AngelicamedC
0

Jag tänkte faktiskt köra på att föda upp Artemia eller vad det heter och matar firrarna en gång i veckan eller mer, det borde väl också funka? Har sett på youtube att vissa matar dom med typ riktigt kött, typ köttfärs! o_O

Nu när några ändå är på krocken så tänkte jag fråga, min mammas kille säger att han hade en öronål när han var ung och att den var rosa orange?? Förvånad Finns det sånna eller påstår han det bara?

Ninja
0

#8 låter som en albinovariant

AngelicamedC
0

Hm okey, tänkte, hur mycket kostar det att köpa en sån där ål egentligen? Tänkte på hur mycket den är värd?

JonteL
0

Jag köpte mina för 65 kr st, så dom är inte så dyra.

Jonathan Lundin

[dynamitella]
0

Våra gamla ålar (leo och baltazar) fick leverpastej en gång i veckan. De fick också rå fisk och räkor. Annars vart det mygglarver, fiskmat och annat som trillade ner som gällde.

Nu var jag ju bara 5 år gammal, men jag kommer ihåg att båda var runt 30 cm långa och 3-4 cm tjocka.

De är inget att leka med om du ska ha annan fisk, eller om du inte är påläst. Leo hoppade ut när vi inte var hemma (genom en springa på 5 cm), och baltazar simmade in i pumpen på något sätt och dog innan vi hann få ut honom.

Och ja, mellan en femtiolapp och 100;- är väl lagom.

AngelicamedC
0

Nu har jag fått hem akvariet och ålen. Ålen ska tydligen inte så glupps sa förra ägaren.

Men va tror ni om att inskaffa lite räkor i karet? Eller det kanske är lite riskabelt för ålen och kampfisken?

JonteL
0

Nja, räkor kommer den nog äta även om han inte är så glupsk och tror han skulle vilja försöka att ta en smakbit på kampfisken också tyvärr.

Jonathan Lundin

AngelicamedC
0

Kampfisken har varit i närkontakt med ålen jätte mycket nu och allt funkar som det ska =) Änsålänge….

KerstinL
0

Artemia är nog för smått för ålen, den behöver lite större foder.. Sen är den en "nattjägare", när fiskarna går ner mot botten för att sova slår dom oftast till. Kampfisken är ju beroende av luft så den kanske är lite säkrare än t ex Guppy och Platy. Våran öronål åt allt, vi hade sorgmanteltetror som var jättestora (större än en femkrona) som "han" åt med god aptit.. Det slank även ner några Ottocinklus och en och annan ung Ancistrus. Den jagade aldrig när vi såg men dom jagar ju på natten så.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

AngelicamedC
0

Vår ål är en väldigt speciell ål, den äter inte ens upp endlersarna :P