Algerna tar över..
I januari köpte jag ett begagnat akvarium (Juwel 130 liter) som jag nu har istället för mitt gamla 75-liters. Detta har biologiskt filter vilket jag inte hade i mitt gamla. Jag har alltid haft mycket problem med att växterna inte vill växa så bra men trodde att det berodde på att jag hade glödlampor i rampen på gamla akvariet. I detta nya sitter där ju riktiga akvarielysrör. Mycket riktigt så gick det väldigt bra i början, jag köpte nya växter och de växte så det knakade. En dag såg jag att växterna var fulla av alger och ganska snart hade de flesta växterna försvunnit och nu är väggarna på baksidan av akvariet (hörnakvarie med "stenväggar" i bakgrunden) helt mörka av alger. Stockarna är också helt täckta av sörjiga alger.
Vad beror detta på? Varför kunde växterna plötsligt inte växa längre? Är det syrebrist? Men varför kunde dom växa så bra i 2-3 månader först?
Jag kan tillägga att jag inte har några algätare i akvariet och har inte haft på länge, är det det som är orsaken? Har speciella filter i som ska få bort alger och i början verkade det onekligen funka för jag såg inte en alg de första månaderna men sen kom dom som i en explosion.
Skynda långsamt så går det fortare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade också problem med alger i mitt 55L akvarium. Det stog i cirka tre veckor innan jag fick tre stycken Ancistrus malar och nu har jag inga problem alls :) Men eftersom du har ett större akvarium och säkert större fiskar än vad jag har så tror jag nog det skulle vara bättre om du skaffa några som är lite större :)
Angelica

vad är det för alger? sörjiga säger du? är det cyano? för i så fall är det inte en alg, utan en bakterie som invaderat ditt akvarium. cyanobakterierna konkurerar med växterna om näringen i vattnet och har antagligen konkurerat ut dina växter. väldigt få djur äter cyanobakterier. man kan ha tur och få individer som gör det. vissa räkor äter dem, men inte mer än så.
du kan testa mörkläggning i någon vecka. det brukar göra susen om du har ett bra filter. annars kan man kombinera med Tetra General Tonoc som många säger ska ha ihjäl cyano. jag hade börjat med mörkläggning dock.
är det inte cyano kan Ancistrus hjälpa. de blir trots allt upp emot 10-12 cm stora, så de kan absolut passa i ett 130 l. jag har 4 stycken i mitt 240 l.

på stockarna är det sörjigt men vanliga gröna alger på glaset. På bergväggen är det mörka grejer också, är inte cyano gröna? Dessa är nästan svarta.

Det kan vara kiselalger.. dom passar in på beskrivningen. Vad gör man åt såna?

Nu har jag googlat lite och beskrivningen på alla alger jag hittade stod det att dom kommer först och främst när akvariet är nystartat innan växterna kommit igång och börja växa. Så var det ju inte i detta fallet, växterna växte som tusan och plötsligt bara slutade dom och algerna började växa istället.

använder du någon växtnäring?

Nej det gör jag inte. Har gjort nån gång i det gamla akvariet men jag märkte aldrig någon skillnad.

antagligen lider burken av näringsbrist. om det är för lite näring i ett akvarium orkar inte växterna med, framför allt inte om det är snabbväxande och näringskrävande växter du har. växterna behöver ganska bra med näring för att orka konkurera ut arger. när de inte har det tar algerna över.
jag vet inte hur mycket fisk du har, men jag skulle köpa pmdd och sätta igång med det enligt brukanvisningen. sänk antalet ljustimmar. vet inte hur många di har, men ha inte igång ljuset mer än 8-10h.

Aha okej, jag har alltid haft 12 timmar ljust men jag ska minska. Man skulle väl egentligen haft ett par timmar gryning/skymning men det kan jag inte fixa. Jag drar ner på ljuset.

har du cyano bör du släcka ner det totalt i ett runt 5 dar till en vecka. efter det kan du dra igång igen med lägre ljustimmar och växtnäring för att få igång växterna. köp ett par Ancistrus eller amanoräkor så tar du algerna från två håll, både med konkurrens från växterna, samt genom att djuren äter det.
vet inte hur mycket fisk du har i din burk, men det kan vara svårt att hålla en bra balans med näringen om man inte tillsätter lite näring till växterna då och då. att växterna försvinner tyder också på näringsbrist alternativt att du har något djur som äter upp dem, men har du inga malartycker jag det verkar mindre troligt.

Jag har två stycken guldgurami, en pakistanbotia och 14 glödbandstetror så det är ju inte överbefolkat iaf. Kanske för lite fisk för att hålla igång växterna?