Slöjstjärt upp och ner. Blir attackerad.
Skulle nyss till skolan. Men när jag gick förbi vårt stora sällskaps akvarium så ser jag att en av våra älskade slöjstjärtar låg uppochner och blev äten på av palettcikliderna. Han lever (fortfarande), och jag har tagit upp honom i en yngeklasse. Fenorna är söndertrasade och han fattas en hel del fjäll :( Han verkar också vara svullen om magen, och flyter därför uppochner (under vattenytan).
Men nu kan han iaf inte bli uppäten levande.. Han kan simma pyttelite med vissa fenor, och kan vända på sig då och då.
Finns det något jag kan göra? Mamma sa "låt honom bli dödad av de andra fiskarna, det är naturligast", och sen "spola ner honom då". Men jag ser inte det, eller brutal avlivning som ett alternativ (det är också olagligt i många former).
Så.
1. Vet ni vad som kan vara fel? Och kan man fixa det?
2. Vilken avlivningsmetod anser ni humanast?
3. Jag anser att kryddnejlikeolja verkar vara bäst. Det söver fisken, och dödar i stora doser/bedövar före annan avlivningsmetod.
VAR finns denna nejlikeolja?
Tackar för svar / Kära pelles ägare.
Usch, vad tråkigt.
Tyvärr vet jag inte vad som skulle kunna vara fel, och hur man skulle kunna behandla det. Det känns på din beskrivning som att han är ganska illa däran, jag skulle nog ha avlivat honom ganska omgående.
Nejlikolja har jag inte testat själv, men konstaterat att det verkar vara en ganska schysst metod. Det brukar finnas på hälsokostbutiker. Finns även ett medel på apotek som fungerar på samma sätt, men har såklart glömt vad det heter…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kan ha varit så att han har fått i sig luft när han fått mat, slöjstjärtar är ganska känsliga för det så man bör ge dom redan uppblött mat som sjunker på en gång.
Jag tycker nästan att det där med nedsövning är lite överdrivet, visst, fisken kanske blir groggig men det är ju inte heller en skön känsla så jag tycker man ska satsa på någon avlivningsmetod som man gör på en gång om man nu ändå ska använda den.
No offence, men jag tänker inte slå in skallen på mina fiskar. Inte när de är så stora.
Han dog av sig själv. Var död när jag kom hem efter skolan. Men han blev iaf inte uppäten levande, så det var väl bäst så.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Är det MS 222 du tänker på?