Matmatmat!!
Våra urgulliga platy (3 st) flyttade in igår förmiddag i 60-liters. Så fort man närmar sig glaset kommer de fram och tittar och simmar upp till ytan.
Är de hungriga? (Borde de vara, de har ej fått någon mat) Måste jag vänta ytterligare innan de kan få en liten flinga var?
Sarah
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beror på hur länge karet har varit igång (?), men annars så bör du nog ge dom mat ca 2 gånger om dagen iaf och försöka variera så mycket du kan :)
Jag har platy och Guppy i ett akvarium, så fort jag närmar mig akvariumet och bara tittar gör de likadant.. de tror väl att de ska få mat för att någon kommer..
Karet har varit igång i en vecka. Tog med ett vattenprov till zoo-handlaren i tisdags och det var bra så då köpte jag med mig firrarna.
Köpte en mal också och den verkar hitta mat för den håller sig gömd under dan och kommer fram på kvällen.
De fick dela på en flinga idag
men inget föll till botten.
Lärorikt att läsa alla intressanta inlägg förresten 
Sarah

Jag gav inte mina fiskar ngn mat första dygnet.
Och gör inte misstaget att övermata. Mina platys är sociala och verkar konstant hungriga…
Mvh Ellenfyrkant
Malar är oftast nattaktiva så jag ger mina mat när jag ska släcka.
Glöm bara inte att ge malen mat, den kan inte leva på alger som knappt finns i ett akvarium som är nystartat. Du måste stödmata med tex algtabletter eller kokta grönsaker i olika former ;)
Du skulle kunna börja mata normalt, men inte så det faller en massa på bottnen. Se till att slamsuga lite oftare nu när karet är nystartat så det inte blir en massa nitritförgiftning av fiskarnas avföring.
Nu blir jag lite förvirrad
för zoo-handlaren sa inga vattenbyten på två eller tre veckor för då sabbar man bakteriefloran som ska ta hand om "avfallet", men slamsuga är kanske nåt annat? Hon sa att man gör det i samband med vattenbyte…??
För övrigt så vill inte fiskarna äta verkar det som. De får yttepytte-lite mat men de spottar bara ut den och verkar ointresserade. Så jag får håva upp den efter en stund. Skumt?
De är annars pigga och glada, inga konstiga grejer för sig, utom det där m maten då…
Förslag på vad det kan betyda?
Man ska byta vatten iaf en gång i veckan. Byter du inte vatten på 3 veckor kommer du ganska snart märka att dina fiskar inte mår bra, speciellt inte när det gäller ett hyffsat litet kar som du har (där det snabbare kan bli tex nitritförgiftning). Bakterieflorans hålls också på topp om vattnet är bra vilket det blir om det får komma in nytt och fräscht.
När du slamsuger bottnen med en sk slamsugare (som går att köpa) och kör runt den nere på bottnen och lite i gruset så du får med den värsta skiten (kliniskt rent är aldrig bra i ett akvarium), slamsugaren suger bara upp skiten men får inte med sig gruset. När du slamsuger får du ju också med dig vatten så det blir ju automatiskt ett vattenbyte :)
Jag personligen tycker flingfoder oftast är ganska halvdåligt foder. Mina fiskar äter det bara för att jag ger dom det kanske max 2-3 gånger i veckan eftersom jag försöker variera så mycket jag kan. De andra dagarna ger jag räkmix, artemia (både fryst och nykläckt som jag kläcker själv), dafnier, röda mygg max en gång i veckan, lite kokta grönsaker (mäst för malens del men de mummsar ju också i sig det) etc. Ger man mer varierat så mår fiskarna bättre, och när man väl ger det som de en gång ratade så tar de även det just för att de inte är trött på det :)
Jag köpte nåt fryst, mygglarver var det, i kuber som man liksom trycker ut som en tablett. Det har lite olika färger och hette olika konstiga saker.
Ska jag testa det kanske? Hur mycket ska de få av det då? Det är ju rätt mkt i en sån där kub och jag har ju bara tre små platys, och malen Anders ;)
Hur gör du med de kokta grönsakerna? delar du dem i små små bitar eller…?
Om jag ger malen grönsaker ska han ändå få malmat också?
Typ ärtor, broccoli, morötter å sånt?
Eftersom plays är "vegetarianer" så får de lätt förstoppning av tex röda mygg då de innheåller mycket protein, därför ger jag de max en gång i veckan åt mina och heller inte så mycket. Du skulle bara kunna tina fram ma 1/4 av kuben tror jag, den innehåller ju ganska många larver. Dafnier, mysis, räkmix och artemia (allt det går att köpa fryst) är lite mjukare och snällare mat för platyns mage :)
Jag brukar dela dom lite, det beror på hur stort det är, ärtorna tex skalar jag bara och pluttar ner i karet, sen få fiskarna lista ut själv hur man äter dom ;)
Du får variera, en dag maltabletter, en annan grönsaker. Man får hitta på nytt hela tiden så det inte tröttnar, vilket jag tycker är ganska kul å se hur de smaskar i sig alla nya godsaker :)
Tänk, inte fattade jag att fiskar är såna finsmakare ;)
Ska bli spännande…
Tjoho! Nu har jag prövat att ge firrarna nån typ av mygglarver som var vita eller typ genomskinliga (fryst "tablett"). Va glada dom blev! :)
Malarna fick en bit broccoli och det var poppis! Kändes dock lite skumt att släppa ner broccoli i akvariet :P
För övrigt så går det bätter att mata nu när kag skaffat två platy till och några kolglödstetror. Precis som om det krävdes lite konkurrens om maten…?
Vad kul! :) Ja det kan säkert ha något med konkurransen att göra ;)