Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1819 ggr
Ellenfyrkant
0

Tips ? ;)

Japp, jag är måttligt uttråkad. :) Dessutom gillar jag att planera, fundera och organisera!

Funderar lite på vad som skulle kunna tänkas passa mer i mitt akvarium. Nuvarande invånare:

Äppelsnäckor, siamesiska algätare, platy, Palettciklid, glödbandstetra, Dvärggurami, kuhlii-ål, skalar

Akvariet är 110L, temp 25, pH ca 7,5

Aktuella arter bör följa dessa "krav":

• Minst 5 cm exklusive fenor
  • Ej krav på levandefoder
  • Färgglad eller kritvit

Observera att glödbandstetran är way to small för mina "krav", därför är bara hälften av dem överlevande.

(Har mellan 1-5 st. av varje art, plast för nya invånare finns.)

Ska förr eller senare skaffa Ancistrus 1-2 st.

Mvh Ellenfyrkant

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja i ett 110 L kommer inte en siames eller en skalar kunna leva länge i, skalarer vill gärna också gå i par när det blir könsmogna. Siamesen kommer nog bli runt 12 cm och skalaren ca 15 cm på bredden och säkert 20 cm på höjden så de behöver ganska mycket svängrum då det blir ganska griniga ju äldre de blir.

Jag personligen tycker du har fisk så det räcker till ett 110 L med tanke på att de flästa fiskarna kommer växa :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Ellenfyrkant
0

#1 Visst är det så, räknar med att skalarerna kommer växa, än är de bara små. Är givetvis också sugen på uppgradering av akvarium, haha vem är inte? ;) Siameserna tror jag dock är färdigvuxna på sina ca 8 cm.

Har läst att skalarerna blir parlevande, men hur går det till för jag vet ju inte vilka kön jag köper? Man kanske köper 5 honor och 1 hane lixom ?

Låt oss göra om detta till en drömtråd då, idéer? :) Gillar som ssagt att planera organisera oavsett om det är framtiden vi talar om, nutiden eller fantasin.

Mvh Ellenfyrkant

Otario
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon sorts L-mal kanske? :) Själv har jag en L134 som är jättefin och intressant att titta på.

/ Emma

Ellenfyrkant
0

#3 Åh, de är ju så grymt fina! Men ganska dyra va? ;/

Mvh Ellenfyrkant

Otario
0

#4 Min kostade "bara" 199 sek på Djurmagasinet i Trollhättan :)

/ Emma