Kalk till snäckorna?
Jag var på djuraffären igår och såg någon form av kalksten som jag trodde skulle vara bra till mina äppelsäckor. Jag frågade i kassan om jag kunde använda det istället för kalksköldpaddor, och det skulle funka bra sa dom, bara att lägg i en ny varje månad. Det syntes ju klart och tydligt att den avgav kalk när jag släppte ner den i vattnet, men tveksam är jag ändå. Ger den ifrån sig tillräkligt med kalk? Och behöver man bara byta en gång i månaden? Jag har kört på kalksköldpaddor tidigare och lagt i en halv (eftersom akvariet är så litet) vid varje större vattebyte (ungefär 3-4ggr/månad)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag lägger i äggskal till mina. Dom avger kalk helatiden och krossar man dom riktigt riktigt fint så äter snäckorna det. Skalen är tunga och hamnar på botten så man ser lätt när dom är slut.
Jag hade inte litat på sånt som löser upp sig helt efter som man byter vatten ganska ofta i små kar och då häller man ju ut massor med kalk varje gång. Svårt att veta hur mycket som faktiskt stannar i karet. Så jag kör på skal ;-)