Snäcklingar! (bilder)
Igår kläcktes min allra första klase med ägg från äppelsnäckorna :) Misstänker nu det äldre, gula paret, eftersom bebisarna är gula. Så nu har jag ca 150 snäcklingar i ett 10 liters räk-akvarium tills de är stora nog att vara i stora akvariet.
Har en till klase med ägg som väntar på bättre tider. Bör kläckas denna veckan :) Det tog den förra klasen ca 2 veckor att kläckas, så enligt uträkningar ska denna vara klar på fredag.
Här kommer lite bilder.
Så rart!!! Kul att du la upp lite bilder =)
Tack :)
Och du. Herregud vad förvånad jag blev idag. Trodde att pila ampullacean hade gett upp om ägg. Men icke.
Hittade en liten drös ägg i taket för 20 minuter sen, och 6 st nere på botten (de har nog ramlat ner). Så jag fiskade upp dem och la på locket i lilla akvariet (med äppelsnäckskokongen). KOLLA SKILLNADEN?! Helt sick vad stora de är i jämförelse :P Tror att jag krossade några när jag flyttade dem, men de kan helt enkelt inte överleva i akvariet, så hade inte mycket val.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kul att se! Snäll pappa du har! Ge honom en kram!
Simma lugnt!
GRATTIS!!! Oh va kul för dig.
Kanske lite knäppt men har tänkt på henne lite nu och då. Bra att hon fick ur sig ägen.
Är lite intresserad och köpa om det blir läge för det.
Och vilken skillnad mot äppeläggen!
Nawe :) Jaja, självklart :)
Gud så kul.
Fast idag vaknade jag till att akvariet var helt tyst. Pumpen har lagt av i det stora, så massa alger har grott på rutorna. Det blir storstädning idag igen. Känns som att jag rengör hela karet och planterar ner växter som pansarmalarna dragit upp två gånger i veckan.
Tröttsamt, men kul :)
Ajdå. Känner igen det där med växter som inte får va ifred. Senast la jag några stenar nertill. Och växterna har varit där dom ska.
Jag hade storstädning i mitt räkkar igår. =)
Ja jag får kila fast mina med rötter och stenar också :) Men ska man ha sand så får man skylla sig själv ;)
Duktigt av dig!
Aha, tjusig sand. Ja det gör det väl inte lättare. Men snyggt är det! Jag har dock grus i båda mina.
Andra klasen kläcktes nyss :) 200 bebisar till!
Det kommer bli trångt riktigt snabbt :P
Fick en ny klase inatt. Dessa kommer skickas i det stora akvariet direkt :) Har inte plats i det lilla längre. Men de 5 jag stoppade i det stora har överlevt allihopa :P
hur lyfter du dom utan att krossa dom små? :P
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
I don't :) Nu precis fick jag min 4.e, och miiinsta klase ägg (ca 30 st bara), och den bara puttade jag av glasrutan till min hand fångade den. Där krossades inga ägg.
Men med de stora, i locket, så tar jag en sytråd och "drar" längsmed plasten. Ungefär hälften av det lägsta lagret ägg kommer gå sönder på så vis (ca 50 st eller så). Så det är ingen bra metod! Men för mig, som ändå inte har plats för hur många som helst, funkar det skitbra. Jag har nu 350 st gula ungar, trots att minst 100 st förstördes när jag flyttade klasarna.
Och nu har jag en stor klase och en liten boll av ägg + pila ampullace-ägg som väntar på att kläckas.
Jag kommer bli helt överbefolkad! :)
Men det finns några som fuktar klasen med vatten, väntar i några minuter, och sen lyckas putta av klasen utan att förstöra några ägg. Jag har inte lyckats med det..
Uppdaterar lite med akvariet. var tvungen att göra en re-scape igårkväll. Alla växter flöt runt på ytan (för 30495.e gången denna veckan).
Så ALLA jobbiga växter åkte i soptunnan :) Och jag gjorde det hela lite mer pansarmal-vänligt, med mer sand att böka i och tydligare gömställen. Också luftbubblor så klart för lite extra liv.
Jämförelse. Jag gillade den förra layouten myyycket bättre. Men det var bara att inse att det blir för jobbigt när man inte kan trycka ner växterna igen när de flutit upp, utan att skära sig på rötterna. Eller att aldrig se malarna, som gömmer sig bakom rötterna. Nu är de alltid framme :)
(vänster innan, höger nu)
Luftbubbel sådär är dekorativt, MEN växterna mår inte bra av det.
Jasså? Det har jag inte hört något om :) Får kolla upp det du.
Vi har haft denna bubblaren i vårt stora akvarium i 6 år, utan problem med växter (tvärt om. alla har växt som ogräs utan tillskott).
Ok. Kanske beror på vad man har för växter. Har för mig (vad är minne?) att luftbubblor sådär, hur lustigt det kan låta, gör vattnet syrefattigt.
Luftbubblorna är väl till för att få vattenytan att röra på sig och syresätta vattnet? Inte göra det syrefattigt.. Växterna behöver ju syre.
Läst på lite mer om luftbubblorna. Dom tar bort koldioxiden ur vattnet.
Jag ser på bilderna att du har klasen liggande i ett lock. Kryper snäckorna ur det locket själv när de har kläckts? Eller måste du hjälpa de ner i vattnet? Nyfiken så att jag vet, om och när eventuella snäcklingar kommer ut hos mig. (Fast jag har inte ett så bra lock).
Jag ser när de börjar äta sig ut, så hjälper jag alla småttingar ut :) De kan ta sig över locket, men fastnar ibland i "skårorna".
Tack för svaret!
Hade ner 5 småttingar i vattnet i byttan (efter ditt svar). Jag förvarar de just nu där för att se om något skulle komma ur klasarna. 4 av de har i alla fall redan krypit lite på botten. 3 av dessa har nog redan tidigare rört sig runt lite på locket sen häromdagen, men inte tagit sig ner i vattnet (nöjde sig tydligen med några droppar vatten som fanns i locket). Jag får hoppas att det kommer ut några fler och att de överlever. Tror att dessa kom från en utav två små, små klasar. Hoppas att något kommer ur den lite större klasen med sen.
Jättekul att se så fina bilder på dina små gulliga snäckor. Extra kul att se broccoli-biten - eller snarare den broccolin som man inte såg. Smart med tråden runt den för att lätt ha möjlighet att dra upp överflödig broccoli. Mycket bra tips!
Så kul att någon mer än jag tycker att det är så kul med snäcklingar :D
Om du är osäker på att de klarar att ta sig ut, så kan du ta baksidan av en knappnål (en sån UTAN knappnålshuvud, som huvudet på en spik), och putta sönder det yttesta lagret äggskal. När de "ser ljus" brukar de fatta att det är dax att komma ut :)
Tack. Jag får alltid ett helvete när jag ska ta upp det annars. Massa rutten broccoli i lilla akvariet är ingen hit måste jag säga :)
Uppdatering!
Jag sitter nu hos mormor, och ska ta hem en nyklckt klase med snäcklingar från henne. Hon fick mina yngel, och jag fick hennes snäckbebisar :)
Hon kunde inte ha kvar bebisarna, och jag kunde inte ha yngelna. Perfekt.
Dessa är någon skum blandning mellan blå och gul tror vi. Mina småttingar flyttar i det stora akvariet idag, och dessa små blandraser får lilla kare för sig själva, för att inte "smutsa" ner mina 100% gula :P