Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1337 ggr
Lueur
0

Första äggklasen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gav precis fiskarna mat, tänkte "äsch, lyfter på locket och ser om de blivit nått" men trodde knappt mina ögon när jag lyfte!

Klasen är ca 5 cm stor, vet dock inte om det är bebisar i, går de se redan? shit, är helt i extas och livrädd att förstöra!

What to do?

Jag har ett 15 liters som står och skräpar, funkar de?

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

15 L funkar jättebra som första hemmet för bäbisarna :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Lueur
0

Har dock ingen pump och vattnet blir så fort äckligt om de står stilla :/

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

Vad roligt :) Jag fick min första klase för tre dagar sen också, men den satt rakt på lysröret, så jag flyttade den till en skumgummibit som flyter runt i akvariet i en yngelkasse.

Du kommer se inom två veckor om det är bebisar eller inte :) Så kommer insidan mörkna, och utsidan bli lite "knaprigare". Jag tänkte låta mina kläckas ner i yngelkassen, och sen ha dem i en pet-box, tills de blivit stora nog att pansarmalarna och guppysarna inte käkar dem (de mördade mina småsnäckor jag fick hem sist).

15 liter funkar ju tills de blir typ ärt-stora, inte mer :) Men då kan du ju sälja/flytta dem till större akvarium. Har du ett större akvarium? Jag tänkte göra så att jag skiftar vattnet mellan den lilla boxen och akvariet, så att de alltid har fräscht vatten. Så att jag bytar kanske 50% varje/varannan dag eller så, ifrån det stora till det lilla. Jag har gjort så med yngel, med en stor vas förr. De växte ur yngelkassen men var för små för stora akvariet.

Lueur
0

#3 okej, ska bli spännande att se om de blir några bebisar. Funderar dock på att slänga halva klasen (lyckades bryta den på mitten vid de svagaste stället när jag flyttade dom) så de inte blir alldeles för många. Just nu flyter dom på en frigolit bit i akvariet.

Självklart har jag ett större, just nu ett 41l men ska iväg och hämta mitt 100l senare idag för att starta upp :)

Smart med en stor vas, såg någonstans att någon byggt av en stor från ikea :) men 15l får funka tills de blivit lite större :) Tack för dina tips :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Medea
0

Haha, 100L? Hoppsan, det har du nog glömt att berätta! Kyss

Och lycka till med äggklasen såklart! Jag kanske vill ha en-två bebisar om det blir några, det är ju typ mina barnbarnsbarn. Skrattande

Lueur
0

haha har jag inte sagt de? har faktiskt två 100l eller ca 100 vet inte exakt :P Men de ena har mamma fått ;)

Självklart kommer du få de, kanske ett byte? ;)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

Måste smyga in att jag fick en klase till i natt :) Är superglad. Nu får jag nog minsann köpa ett litet akvarium till senare när/om de kläcks. Man kan ju ha det till yngel också om det inte blir några snäckbebisar.

Kan man flytta klasen när det närmar sig kläckning? Eller är det bäst att göra det på en gång?

Lueur
0

#7 Grattis till dig med :D Jag flyttade min när den var hård, den satt ganska nära lampan så jag flyttade den direkt jag såg den. men jag vet ju inte hur länge den suttit där :P

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

Jag flyttade min precis. Det understa lagret (ca 30 ägg) förstördes, precis som med den förra klasen. Men hellre det än att slänga en och behålla en. Har inte plats för 400 snäckor direkt, så de som inte får plats får överleva på egen hand i akvariet.

Men det gick att flytta den iaf :) De guppar nu på vars en skumgummi bit :P

Lueur
0

spännande, vad är de för färg som kommer komma ut? :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

Jag vet inte :) Någon av dessa färgerna. Dessa har jag i mitt akvarium, och två stora, gamla, gula hanar till. Och sen har jag två bruna, enorma snäckor också, en hona och en hane. De är stora som tennisbollar nästan.

1. Elfenbensvit

2. Rosa

3. Lila

4. Blå

5. Ljusrosa/Lila mix

6. Gul

Vad tror du? :) Lägger in en bild på äggens färg också. Olika snäckor får ju olika färgskiftningar på äggen.

[dynamitella]
0

Äggklasen. Den är lite mer rosa, men den ser blek ut nu för att den ligger på ett så färgglatt underlag :P

Lueur
0

spännande, har själv tre rosa, en blå och två vita men de är de rosa som är föräldrarna då de är de enda som är stora nog att få bebisar :)

Oj, tennisboll? De måste du fota och visa! :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

Vad roligt :) Jag misstänker faktiskt en av de nya honorna som la äggen, då de är något större. Antingen nr. 1 eller nr. 2 :)

Det kommer ju visa sig på bebisarna, då de är uppfödda med endast sin egen färg i akvarierna. De måste haft ägg redan när de kom, eftersom äggen kom två dagar efter att jag fick hem dem. Så är de vita eller rosa, vet jag. Och om de har någon annan färg så måste det vara något ihopakok från mina andra XD

Slänger in en bild på "hugolina", en av de stora pila ampullaceorna. Hon andas inte alls som de vanliga äpplesnäckorna, utan skapar ett stort hål under skalet som hon drar in luft genom. Hon gör det faktiskt precis just nu xD

Lueur
0

coolt, måste säga att din rosa/lila är riktigt läcker! :D

bifogar en bild på en av mina rosa :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

Tack? eller kan jag ens säga det? Det är ju trots allt inte jag som fött upp dem.. :)

Jättefina bilder :) Gryn skärpa.

Jag har problem med att fota eftersom jag har kraftigt välvd framruta (hörnakvarium). De är så himla fina, så syns det knappt på bilderna >.< Typisk..

Lueur
0

Hur går de för dig Dynamitella? :) min klase har nu mörkat rejält på sina ställen och har fått flytta in i 15l :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Lueur
0

Nu har de börjat att krypa ut :D

så himla söta och pyttepytte små :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

Hihi :) Alla mina är ute nu. De fick flytta in i ett 10 liters nu, som farsan köpte till mig idag. (aquael shrimpset 10). De får bo där tills de är ett par millimeter stora.

Fast mina vart superdupersmå. Bara ca 1 mm i diameter, och gula :)

Lueur
0

så roligt :) mina är också super små, som ett knappnålshuvud :)

Åh va kul med nytt akvarium, min lever i ett 15 liters tills de blir större :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

Min andra klase kläcktes idag :) Hälpte precis sista snäckan ut. Så nu sitter jag här med 350 snäckbebisar.. I ett 10 liters akvarium xD

Känns som att de största får flytta i akvariet tidigare än jag tänkt :P Släppte i 5 st för två dagar sen i det stora, och alla 5 har överlevt. Det verkar inte allt för osäkert (som jag trodde) för dem att gå i det stora.

Äter dina små än? Mina 3 dagar gamla har nyss börjat smaka på en algtablett, men verkar mest käka alger.

Lueur
0

jag har ca 180st och de ska få börja äta idag hade jag tänkt :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

vad kul :)

Jag la ner en (ganska stor bit) kokad broccoli till dem igår. Fäste den vid en sytråd, så att jag kan dra upp den när den börjar ruttna.

Och nu när jag vaknade, så är broccolin helt gul av små bebisar XD Så lite framgång har vi!

Lueur
0

Nu har de blivit en vecka och de har verkligen fått massor med färg :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

[dynamitella]
0

Mina också, men mina är pyttesmå fortfarande ^^ trots massor med mat och vattenbyten.

Men de kom ut lite mindre än vanligt också :)

Så sööööta dina är! Mina har varit samma gula färg hela tiden :(