Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1365 ggr
Lamina
0

Försökte mig på...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite undervattensfotografering idag. Vart inte så lyckat. Jag skulle behövt en mindre kamera så jag kunde komma åt lite bättre. Tja, och så en lite mindre rädd fisk. Han var inte alls så förtjust i sin "nya kompis" och spenderade hela fotosessionen gömd bakom stubben. När han väl kom fram så vart det ändå skitkassa bilder. Ska se om jag kan få lite bättre någon annan dag. Men 2 bra bilder på äppelsnäckorna vart det iaf.

P.S. Jag sköljde av kameran noga innan jag stoppade ner den i karet. Så noga att jag var rädd att förstöra den, trots att den ska tåla sånt… Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
0

Under vattnet…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
0

Btw, jag har kommit fram till att alla mina snäckor måste vara honor. Hittade någon engelsk sida där jag läste och sen tittade på dom. Men jag är lite tveksam när det gäller just denhär snäckan. Det stod att ljusa honor ska vara mörka upptill, vilket dom 2 andra är. Denhär också, men inte lika mycket. kan det vara en hane..?

//Lamina

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Coolt att fota under vattnet! :)

Hanarna är ju också lite mindre än honor, så är det vuxna så borde honorna vara större :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[dynamitella]
0

Mina honor och hanar är exakt lika dana :) Ser ingen skillnad på dem om de inte parar sig, eller om de reser sig ifrån ryggläge.

Prova skaffa en till, av någon som VET att det är en hane, så ska du se att du snart får bebisar :)

Lamina
0

Well, jag vill inte ha bebisar, så jag är så nöjd så om det bara är honor. Men jag gjorde som det stod på sidan, höll dom uppåner och kollade vid gälarna (eller vad det nu var) om det fanns någon… Tja, vad man nu kallar det på killsnäckor. Och tyckte mig inte se det på någon av dom. Men jag var ändå osäker på just dendär… Får väl kolla igen antar jag…

//Lamina

[dynamitella]
0

Okej, det är lugnt då ju? Spelar ingen roll om det är honor eller hanar, och är onödigt att kolla kön, om du inte är intresserad av att veta :)

Mitt personliga tips för att kolla kön, är att lägga snäckan på rygg på en plan yta (inget vatten). När snäckan sen försöker "resa sig" så kommer den ta ner huvudet och visa hela "hålrummet" innanför skalet. Då kommer du se ett hål eller en liten snabel på snäckans HÖGRA sida :P

Kollar du på vänster sida så kommer alla snäckor ha en liten snabel, som de andas med. ( på så sätt såg jag fel och trodde att jag bara hade pojkar)

Lamina
0

Jo, visst är det det det. Men som jag har förstårr det hela (och rätta mig om jag har fel) så måste man ha ett ganska stort mellanrum mellan täckglaset och vattenytan för att honorna ska kunna krypa upp och lägga ägg. Om honorna inte kan lägga sina ägg så dör dom. Men om man bara har honor så kommer det ju inte bli några ägg att lägga, right? Så då kan man minska lite på (inte ta bort helt) luftspalten och ge mer vatten för fisken att simma i..?

Det var ungefär så jag gjorde när jag kollade. Men jag var ändå inte riktigt säker, så jag ska nog kolla igen.

Mina snäckor är iaf mörka upptill, kanske det är något fel på dom då? Jag ska ta lite mer bilder på Fredag och visa…

//Lamina

[dynamitella]
0

Snäckorna kan lägga obefruktade ägg :) Mer än så vet jag inte, om de kan dö eller så av obefruktade ägg. Men har du en armatur till ljuset i akvariet? Då behöver du ingen luftspalt vid glaset, utan snäckorna kommer krypa upp i taket.

Det med att dina snäckor är mörka upptill har jag noll koll på :) Mina ändrar färg när vattnet ändras (akvariebyte), och när de växer helt enkelt. Så mina två största är orangegula upptill, och blev ljusgula när de kom i mitt akvarium (alltså det nya skalet som kommer fram).

Har du en bild på hur du menar? På bilden du har ser snäckan helt normal ut, och omöjlig att könsbestämma. :)

Lamina
0

Sprang genast och tog lite bilder på det bara för det. Passade på att kolla könen igen och är lika förvirrad ändå, hittade inte ens dendär andningssnabeln. Förutom på en då. Men tror att bristen på skillnader betyder att vilket kön dom än är så är dom troligen alla av samma kön.

Ska ladda upp bilderna jag tog när jag matat hundarna. Tills dess, en bild på mitt akvarium. Antar att det är själva locket du menar när du säger armatur, för jag har ingen aning om vad det är. I så fall måste jag kolla att snäckorna komer igenom hålen i glaset… Finns det inte risk att dom kryper upp där och bränner sig på lampan..? Förvånad

//Lamina

Lamina
0

Nu vart det ganska suddiga bilder. Men det syns rätt bra att dom är mörka…

//Lamina

Lamina
0

En till…

//Lamina

[dynamitella]
0

Sånt mörkt har varken mina honor eller hanar :) Båda könen har dock en litenliten mörk sträng längst fram till höger om spiralen (som på dina), men resten av det mörka har ingen..

Och förresten. I det locket kommer de lägga ägg om de känner att de behöver :) Vill du inte ha bebisar så ta bara bort klasen så fort du ser den och frys in / koka. De KAN bränna sig, men är duktiga på att passa sig. Om re råkar nudda vid den så gör de bara det under någon sekund innan de inser att det är varmt, så de kommer inte skada sig. Mina kryper runt på doppvärmaren hela tiden, och är uppe och vänder i armaturen utan brännskador.

Lamina
0

Haha, se där hur dålig man är på att se kön. Kom på 2 av snäckorna med att göra fler snäckor idag. Antingen det, eller så försökte den ena äta upp den andra. Oskyldig Funderar på om jag ska behålla kommande äggklase eller ta bort den. Om det ens är värt eller om kampisen kommer äta upp alla bebisar…

Har iaf kommit på att dom inte kommer komma upp och lägga några ägg i "lysrampen" iaf. Den är utformad som så att den täpper för hålen i glaset av någon konstig anledning. Blir till att sänka vattennivån då. Hur lång måste jag sänka som minst? Räcker en 4-5 cm eller måste jag sänka hela 10 cm? :o

Hur lång tid tar det innan dom lägger äggen btw?

//Lamina

[dynamitella]
0

Är där inte alls öppet upp till plasten då? :) Låter skumt att det är helt täckt under. En bild hade löst min förvirrad-het här. (stjärna i kanten för min svenska).

Det räcker med 5 cm eller så :) Oavsett hur mycket luftspalt jag har så envisas snäckorna alltid med att krypa tills det tar stopp i huvudet på dem, innan de lägger äggen. Så en bild hade som sagt underlättat. Förstår inte hur du menar med "täpper för hålen".

Och du, du skulle kunna göra så att när(om) hon lägger ägg, om allt ifrån 2 dagar till om några veckor, så kan du ju antingen låta dem sitta, och kläckas ner i karet. Eller så tar du bort den helt enkelt. Det känns ju dumt om du ska "rädda" snäcklingarna som du inte har lust att ha egentligen. Jag fick själv nog idag och krossade en nylagd liten klase. Fast det tog emot så kändes det hopplöst med 300+ snäckor OCH en väntande klase, och sen att få en till XD

Lamina
0

Dålig bild, men tror poängen går fram…

//Lamina

[dynamitella]
0

Jaha :) Du har täckglas över. Nu förstår jag.

Jag har inget glas under armaturen. Så vill du inte sänka vattennivån så ta bort glaset bara :P

(fast du kanske har det för att inte få kondens på lysröret?)

Lamina
0

Ta bort täckglaset… Att jag inte tänkt på det! *springer och gör det på en gång*

//Lamina

[dynamitella]
0

Hihi :) Nu slipper du den fula randen med sänkt vattennivå (jag avskyr det xD)

Lamina
0

Det vart mycket snyggare så, ja. Men jag kan inte hjälpa att undra om det inte är risk att snäckorna kryper ut genom hålet uppepå "taket". Det har funnits ett lock att sätta för, men det har försvunnit någon gång i tiden…

//Lamina

[dynamitella]
0

Mjaä, de brukar inte krypa ända upp i taket (de är lite dåliga på land, med dragningskraft och sånt jobbigt). De brukar stanna när antennerna slår i taket, och lägga äggen där.

Men är du orolig så lägg ett glass-paket-lock eller annat passande på hålet :) Jag har ett gammalt (litet) täckglas, som jag har över hålet, så att värmen ska hålla bättre. Kanske onödigt nu på sommaren, men i vintras underlättade det för att hålla rätt temp i vattnet.