Min platy föder!
Köpte hem en höggravid platyhona och en hane idag och la honan i ett yngelakvarie med en gång eftersom hon var så pass tjock redan. Gissa vad jag ser ca en kvart efter att jag släppt i dem? Ett litet yngel! Hon håller fortfarande på att yngla av sig och har redan fött ca 15 st yngel och fler är påväg! Är jättelycklig och detta är min första kull med fiskar någonsin
Några bra tips på mat till de nyfödda? Har torkad artemia som jag smulat sönder i minibitar, funkar det? Undrar också varför de är så slöa och nästan bara ligger på botten, är det normalt? Önskar få alla tips som går!
/ Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grattis! Vilken tur du har, slapp all väntan! Vilken färg har honan?
Det är helt normalt att de ligger still på botten första dygnet, alla mina har gjort så. De blir pigga sen! De brukar inte äta så mycket första dygnet, har väl rester kvar av gulesäcken. Jag tror det är säkrare för dem att hålla sig still och växa till sig det sista för att inte dra till sig uppmärksamhet. Jag matar mina med yngelfoder på burk, det är som pulver som flyter på ytan. De som går med de stora fiskarna får sjunkfoder, viformo tabletter i små bitar som jag lägger vid deras gömställen (javamossan tex). Det löser upp sig och är väldigt finfördelat. Men de klarar finfinsmulade vuxenflingor också. Artemia älskar de, men jag ger dem levande. Platy behöver vegetabiliskt foder också, så göd dem inte med för mycket proteiner så de blir förstoppade. Algtabletter, gröna kokta skalade ärter är poppis.
Lycka till, berätta hur det går!
MVH Lotta
Simma lugnt!
#1 Tack! Honan är mörkblå metallic färgad med lite rött runt munnen och vit på magen.
Vilken tur! Trodde de var nära på att dö.. Fast det gjorde några också, och några blev uppätna av mamman. Har algtabletter som jag skulle kunna ge dem. Några simmar redan lite, medans resten ligger blixtstilla på botten av yngelakvariet.
Hur lång tid tar det tills de är stora nog för att flytta in i det stora akvariet?
Tack igen! :)
/ Emma
Hur snabbt ynglena växer beror helt på hur stor yta de har att växa i och hur mycket mat man ger, och självklart vattenkvalité och temperatur :)
#3 Jaså, okej :)
/ Emma
Har du tex ett jättestort kar med bra vattenkvalité och temperatur och du matar ynglena med mycket bra mat så kommer det växta betydligt snabbare än om de skulle bo i en yngelbox där vattenkvalitén snabbt kan bli dålig och de dessutom knappt har plats att växa på.
Jag har en slags påse som är speciellt gjord för att ha yngel i, så det cirkulerar bra igenom den :) Tror den är något större än ett sånt där vanligt yngelakvarie/box som jag tror du syftar på.
/ Emma
Jag tycker ju att man inte ska ha yngel i några "boxar" över huvud taget, djurplågeri nästan, de växer inte normalt och det är lika illa som att ha en fisk i ett 2 L kar som många här tycker är djurplågeri (bland annat jag). Jag tycker man ska ha ett kar på minst 20 L där de får växa upp i normal takt och sedan när de är tillräkligt stora, få gå med de andra.
Har ju i för sig ett extra kar på 30 L, men där i finns fyra hungriga små palettciklider (unga).. Måste bli av med dem först. Annars skulle jag självklart ha dem där!
/ Emma