Det är så roligt :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk att akvarium kunde vara så himla roligt och intressant :) istället för att slå på tv på morgonen till frukosten innan man går till jobbet tänder man akvariumena och häller i lite mat och tittat på firrarna.. I mitt 60 L akvarium har jag 5 mussepigg Platy, och 6 Guppy. ( var riktigt roligt nyss när jag bestämde att det var dags för mina två yngel som jag fick med vid ett annat akvarium som jag köpte, släppte ut dom, lite orolig men det gick kanon, guppysarna är mer nyfikna än platysana på de små rackarna) älskar att titta när hanarna börjar uppvakta honorna och "vibrerar" :) några av firrarna ser lite runda ut också så håller tummarna här hemma. I 120 liters akvariumet har jag 3 Segelfens molly, och 2 khulli ålar, små bebisar ännu så dom ser man inte till så ofta. och tyvär en sebra fisk som jag också fick med utan att veta det innan, vill inte ha sånna och dom ska ju inte vara ensamma så försöker hitta nån som vill ha den lille.. förundras över malarna också :P i 60 liters har jag två små rackare på kanske cm jätte söta, och i 120 liters har jag två 10 cm monster :P hehe.. tyvär två hanar, hade gärna velat att en av dom skulle vara en hona.. Jag är nybörjare, så ni får gärna komma med tips ang hur många fiskar i ett kar som är lämpligt, trevliga sällskapsfiskar mm :) har ett tomt 60 liters akvarium hemma som jag gärna hade velat fylla med lite fisk men vet tyvär inte vart jag ska få plats med det så får se om jag säljer det eller vad jag hittar på :P Hoppas att alla andra har lika roligt som jag..

hahaha! ja känner igen det så väl ;) försöker få min sambo att gå med på ett till akvarium hemme, och i väntan på svar kliade det så mycket i fingrarna att jag fick köpa ett till kontoret :P där kan jag stå och glo hur länge som helst!hemma sitter man bara och är förundrad… just nu är jag mest i väntan på att de fiskar ja har ska självdö så jag kan få skaffa räkor igen… fisk i all ära, men inget slår mina älskade räkor…
hehe, vad är det för fiskar du har n då? jag har aldrig haft räkor, men vissa är riktigt fräcka och färggranna :)

två kurvciklider (par), 5 bilbukar, 5 galaxyrasboror, 8 otocinklus och 4 Ancistrus. har bara 5 ac bilbuk respektive galaxyrasboror efter en svampinfektion som tog ett gäng. vill inte heller fyll apå eftersom jag väntar på att de ska stryka med av naturliga orsaker. de bor hemmai ett 240l.
kan annars verkligen rekomendera räkor. mycket trevliga små kryp :)
okej, :) men man kan inte ha räkor tillsamman med fiskar eller?
Enda problemet att man inte hinner med det man BORDE göra när man fastnar så fort man går förbi akvarierna! Och deras sociala liv är häftigt att se! Jag har precis flyttat på min despotiska guldalgätare, och helt plötsligt hittar jag de andra fiskarna på botten, rotandes efter mat, och algätarens hatobjekt nummer ett - alla röda fiskar (platy och svärdbärare) vågar sig fram från hörnet där de har stått upptryckta. Friden återställd! Varför han bara hatar röda fiskar är en gåta. Och jag måste tipsa om en helt fantastiskt rolig och vacker fisk som jag bara haft ett par veckor, den heter Sewellia lineolata eller sötvattensrocka/guldringad sugmal. Orädd, snäll och vacker, går fram som ett litet mudderverk över botten och när hon hittar en algtablett blir det ett moln runt henne som alla platyynglen käkar från. Jag släppte ut mina fina 8 veckor gamla platyyngel (black neon redtail) tillsammans med de vuxna igår, och det är härligt att se dem simma fort och långt!
Simma lugnt!
hehe håller med dig,lätt att fastna fast man borde syssla med annat..har precis lagt över en av Platy honorna i ett yngelakvarium om det nu heter så för nu är hon nästan fyrkantig :p undrar dock om ynglen inte kommer under detta dygnet ska jag flytta tillbaka henne till akvariumet då eller hur länge kan hon gå där ?
Jag flyttar över honan då hon blir fyrkantig så att hon går ensam i ett yngelakvarium tills hon verkar vara färdig, då får hon komma tillbaka till de andra stora. Sist min hona ynglade höll hon på ett dygn, men då blev det 98 stycken! Är det inte lika många kan hon vara färdig efter några timmar. När hon håller på brukar hon stå ganska stilla vid ytan och bara fladdra med bröstfenorna. När ett yngel skall komma går hon ned på botten i en grop mellan några växter, ynglet ploppar ut och honan går upp till ytan igen. Detta upprepas igen, och igen… När förlossningen är över blir hon hungrig igen och då kan ynglen ligga risigt till.
Simma lugnt!
Du menar väl förresten inte att du har henne i en sån där liten plastburk i det stora akvariet? Detta kan stressa ihjäl henne i värsta fall, de är för små.
Simma lugnt!
hej jo det är det jag har henne i, har inget annat som jag får ner pump, eller har lampa eller värmare, då ska jag inte ha henne där då, har du några förslag på vad jag kan göra ?
jag släppte ut henne i dakvarumet igen, vill så gärna bara att ynglena klarar sig..
Ja, bygg skydd åt ynglen! Massor av täta växter, en stor tuss javamossa är perfekt. Mata sen med finfördelad mat som sjunker så att de kan hitta mat utan att behöva komma upp till ytan. Fodertabletter tex Sera Viformo funkar bra för mig (har just nu minst 10 som har klarat sig en vecka tillsammans med vuxna kampfiskar, Platy o svärdbärare). Lycka till, jag vet känslan att man vill skydda ynglen men absolut inte förlora honan!
Simma lugnt!
Lite sent med mer växter o allt nu för nu har hon satt igång, helt fascinerad, försökte fånga de två första men gick inte så bra, :( är förmodligen i ngn av de andra firrarnas mage..
Sätt över henne i lilla burken nu då! Bara hon inte blir sittande där länge går det nog bra!
Berätta hur det gick! Hälsningar Lotta
Simma lugnt!
hon fick yngel i det stora akvariet så satte över henne i det lille men hon började ganska snabbt äta upp ynglena medans det kom fler så hllde ut henne i det stora igen ( den lille stackarn måste blivit jätte stressad av mig, men det e färigpillat med henne o nu vet jag vad som e bäst till nästa gång ) har lyckats rädda 5st små yngel än så länge, ska kolla pumpen innan jag åker till jobbet ikväll och se om fler har fastnat där.. riktigt små och söta, ser ut som små klumpar med två STORA ögon :P hehe..
Grattis, fem är ju ett helt litet stim! Honorna är så olika, min var helt ointresserad av att stoppa något i munnen då hon höll på att föda. Och jag provade plastburk men hon blev hysterisk och försökte hoppa ur. Men nu vet du hur denna hona funkar!
Simma lugnt!
Blev 6st små liv som jag hittat, :) men nu blir det mycket lättare till nästa gång, ingen stress och grejer.. doom e så söta, längtar tills dom växer på sig lite så man kan släppa ut dom i det stora akvariumet :) vad tycker ni är bra att ha i ett 60L med Guppy och Platy så att det inte blir för mycket ?
Jag väntade kanske onödigt länge med första omgången, de var 8 veckor innan jag släppte dem med de vuxna. Min kampfiskhane är väldigt glupsk och jag ville inte göra barnen ledsna (eller mig själv!) genom att ge honom ett levande mål mat. Nu är de riktiga små fiskar och ignoreras av de stora, det gick jättebra.
Jag har sju fiskar storlek Platy samt 12 yngel i mitt 54-liters, och jag har kollat att nitritvärdena är bra om jag byter en hink vatten i veckan. Det beror ju på hur mycket man matar, växande fiskar äter o smutsar ner mer. Det finns ju tumregler om tex 1 cm fisk utan stjärtfena per liter vatten, men andra säger att det är alldeles för mycket. Undrar om det inte är det som gäller i djurskyddslagen, har för mig att jag har läst det någonstans.
Simma lugnt!