Två missöden idag..
Måste bara berätta om två lite tokiga saker som hände i mina akvarium idag.
Jag var i djuraffären idag och köpte in två nya filurer till det minsta karet; en otocinclus och en anentome helene för att få bort lite mer av mina alger och skräpsnäckor. Några timmar efter jag släppt i dem så tänkte jag att det var lika bra att göra rent lite i akvariet när man ändå håller på, så jag plockade fram min slamsugare och började suga upp all skit i gruset. Vad jag inte hade tänkt på, var att jag hade en ny liten medlem i karet som inte kunde simma iväg från min framfart.. Så när jag kom på det efter jag hade rensat klart så fick jag panik och började frenetiskt "filtrera" med håven i gruset för att försöka hitta den stackars snigeln! Efter en lång tids letan kom jag på att jag kanske skulle lyfta stenarna i närheten och se om den kanske fanns där, och ja - där låg den stackars helenan som hade fått sig en hel del skråmor :( Skalet längst ut på toppen är lite sönder och den har ett antal rispor… Blev arg på mig själv för att jag inte använde min hjärna från början! Stackars snigel :(
Sedan när jag hade gjort rent i mitt stora kar så upptäcker jag till förvåning att en av mina kuhliålar på något j*****t konstigt sätt lyckats ta sig in i mitt Eheim innerfilter och simmade runt där inne! (plasten är grön fast lite genomskinlig, därför jag kunde upptäcka detta) Jag tog snabbt isär filtret i vattnet för att den skulle kunna ta sig ut, men till en ännu större förvåning så fanns den inte där? Dubbelkollade så den inte låg kvar och satte tillbaka filterdelarna. Så nu är ju frågan om jag har börjat se syner eller om min ål lyckats simma ut i ljusets hastighet? Blir knäpp bara jag tänker på det :s Hoppas verkligen jag ser den imorgon..
Om någon har varit med om liknande så får ni gärna berätta!
Har också en fråga om helenans skal kommer växa tillbaka eller inte?
/ Emma
Måste bara berätta att jag hittade ålen idag! I FILTRET LEVANDE! Den har alltså bott där i exakt en vecka helt utan problem, men undrar fortfarande hur den kom in dit och hur jag kunde missa den första gången jag tittade… Konstigt.
/ Emma