Frågor om guppyodling
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Vi har ett akvarium med ca 130 l skulle jag säga där vi just nu har 10 tetror (neontetror, en Kardinaltetra och en koppartetra) + två "dammsugarfiskar" och en som jag inte vet namnet på, men går bra med dem. Är väldigt intresserad av att börja med guppyodling! Jag har inte haft guppys förr men de verkar ju vara lättskötta. Dock har jag en hel del frågor och om nån vet svaret på åtminstone nån av dem skulle det vara snällt om du kunde svara :)
1. Hur länge brukar det ta innan guppyhanarna och honorna börjar föröka sig ?
2. Ungefär hur många yngel kan det komma per gång?
3. Det borde väl inte vara nåt problem att ha neontetror och guppys tillsammans?
4. Hur funkar riktigt en "breeding box"? Det finns ju olika modeller men jag såg en i djuraffären som är som en nätbox. Är det någon som har en sådan?
5. När man flyttar ynglen till ett annat yngelkar, hur stort bör detta vara? Går det fast det är en inte så jättestor plastlåda? (tills vidare tills vi har hittat vårt terrarium)
6. Vad måste yngelkaret ha?
7. Hur gamla ska ynglen vara innan man släpper ut dem tillbaka i akvariet?
Tack på förhand om nån vet svaren :)
1: Såfort de är könsmogna. Sen gör de in princip inget annat än förökar sig ;)
2: Det är lite svårräknat. Förstagångshonor får mindre, men sen brukar de få fler. MÅNGA i alla fall.
3: Inga problem alls. Dessutom äter neontetror gärna yngel, så det kan vara bra att ha lite tetror så att yngelpopulationen hålls nere. Har ynglen bara gömställen kommer mååånga yngel överleva ändå.
4: Skit i breedingboxar/yngelkassar/födkassar. Det bara stressar honorna, och har du otur kan de få 'missfall' av stressen. Låt honorna föda fritt i akvariet. Mycket växter och gömställen och ynglen klarar sig fint.
5: Du kan skippa yngelkar med om du vill. Ynglen mår bättre och växer bättre om de får går kvar i stora akvariet. Men vill du ha ett yngelkar så kan du flytta ynglen så snart du lyckas håva upp dem. Yngelkarets storlek beror ju på antal yngel osv, så hur stort är 'inte så stort'? =) Plastback går bra, men du måste ha pump och värmare.
6: Se ovan
7: De kan stanna kvar i stora akvariet från den dag de föds. Annars släpper du tillbaka dem när du tycker de är stora nog/de är stora nog att inte ätas upp av dina andra fiskar.
Guppy kan äta sina yngel, men mina gör det då inte. Har kört lite olika varianter, både att håva upp dem och över till yngelkar när de är ca en vecka, och låtit dem gå kvar. Fungerar lika bra båda. Även i stora karet med 25+ neontetror så överlever ärligt talat för mycket yngel.
Tänk på att du ska ha fler honor än hanar. Om du tänkt behålla yngel så börja med två honor och en hane. Du kommer om ett halvår ha många fler guppys än du vill ändå iom att alla ynglen växer upp - parar sig - får egna yngel som växer upp och..
Eftersom Ehal har svarat på alla frågorna så tänkte jag bara säga att tänk på att guppyhonorna kan lagra sperma, vilket innebär att de bara behöver para sig några få gånger under sitt liv, så har man många hanar så kan de vara riktigt jobbiga för honorna eftersom de redan har sperma.
Okej tack för all hjälp! :)
Skulle gärna ha ett yngelkar men vi har ingen extra värmare så det kanske inte fungerar. Kanske jag kan skippa det.
Men en till fråga: Hur länge är honorna gravida innan de föder?

#3 - Det är olika. Några veckor…
Men många guppys är väldigt känsliga och inte alls tåliga mot sjukdomar och sådant. Tänk på att köpa dina första från en riktigt bra uppfödare, med många starka fiskar. De från djuraffärerna brukar vara rätt känsliga. :)
Honorna är gravida i ungefär 3-4 veckor.
Som åvan säger så köp hellre från uppfödare då djuraffärernas fiskar oftast bär på sjukdomar och dagens Guppy är så hårt avlad att den dör för minsta lilla dåliga vattenkvalité eller sjukdom. Jag skulle rekomendera endlers guppys (viltformen), dom är oftast tåligare, jag köpte mina endlers för över ett år sedan och de lever fortfarande och mår hur bra som helst.
Angående värmare, jag har ingen i mitt guppykar. Temperaturen ligger på 23-24 grader och fiskarna trivs fint, har även några yngel som verkar växa fint. Med normal inomhustemp så bör värmare alltså inte vara något krav för att det ska fungera.
Värmare behövs ju bara om vattnet inte håller tillräcklig värme ändå. En sak ang guppyodling och vatten förresten. Man kan styra lite könsfördelning osv med vattnet om man vill det. Delvis kullstorlek med. T ex varmare temperatur gör att man får fler hanar bland ynglen. Så, lite beroende på hur mycket man vill försöka påverka kan en värmare vara en bra ide, men håller karet lagom temp utan värmare året om behövs ju ingen. Jag har i alla mina kar men mest för 'backup'. Jag vill ha 26 grader på vattnet och det är ytterst sällan värmarna går. Men OM pannan (bor på hus i landet) skulle stanna en dag/natt när ingen är hemma och det blir 16 - 17 grader inomhus känns det tryggt att ha värmare. Men vattnet håller sig varmt nog utan (jag har ganska varmt i rummet med). Sen, jag vill inte riktigt hålla med om att Guppy skulle vara så känsliga och sönderavlade och att man absolut inte ska köpa i djuraffären. Absolut är det bättre om du hittar från en privat odlare. MEN.. alla mina 'föräldraguppys' är köpt i djuraffären - både endlers och vanlig Slöjstjärt. Av 12 inköpta slöjstjärt så 2 stycken dog efter några månader, jag tror de var lite för gamla när jag köpte dem. Övriga stortrivs och lever i högsta välmåga. OCH de har då fått vara uppstartsfisk, stå ut med lite nybörjarfisk (för mkt fisk för fort) osv. Iofs har jag aldrig haft problem med nitrit etc, men de har varit synnerligen tåliga guppysarna! Då är platyna värre. Av 5 honor så har 3 dött.. Av 6 hanar köpt i annan affär så mår alla prima.