Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 826 ggr
[fireflies]
0

Nybörjare vill ha tips

Hejsan!
Jag ska äntligen, äntligen, äntligen skaffa ett akvarie men har inte särskilt mycket kunskap om vad som egentligen behövs. Vad är ett bra startpaket?

Sedan undrar jag vad det finns för lättskötta fiskar, gärna lite av den färgskarpa varianten. Har just nu tänkt mig ett 100liters akvarium men har inte bestämt något, det kanske blir för mycket jobb på en gång?

Väldigt tacksam för svar :):)

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det blir mindre jobb ju större kar du har (när du väl har fått igång det), du kan lättare hålla koll på värderna i vattnet och kanske inte städa/byta vatten lika ofta som du bör göra i  ett mindre.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[nadvard]
0

Mina första fiskar var levandefödare. Typ, Guppy Platy, Black molly. svärdbärare mm.
Tycker de är roliga för nybörjare då det så lätt blir bebisar :D

Lindzen
0

Dock så har guppys blivit en av den svåraste fisken att hålla nu för tiden eftersom de kräver så strikta förhållanden och dör för minsta lilla så dom är ingen bra nybörjarfisk.

Mvh Linda

JonteL
0

Som "Lindzen" säger är vanliga Guppys ingen nybörjarfisk pga inavel, men du kan köpa av en privatodlare som brukar ha mer kvalité på sina Guppys. Annars finns Endlers Guppy som är riktigt lätt att hålla. Annars skulle jag rekommdera kampfiskar. Både Betta Splendens (Vanlig kampfisk) eller en annan art ur Bettasläktet som t.ex. Betta Flax, Betta Coccina eller den riktigt snygga Betta Channoides!

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Lindzen
0

Killis är också ganska tåliga fiskar som finns i många vackra varianter med mycket färger :)

Mvh Linda

Rebbie
0

Ett stim med neontetror är ju lite kul :) De är ju färggranna, och väldigt enkla.