Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 1215 ggr
Otario
0

Normalt beteende för en palett?

Min palettciklidhane har de senaste dagarna sugit upp lite av sanden i akvariet och sprutat ut över stenar medans hela kroppen på honom "vibrerar". Är detta normalt beteende? Varför gör han så? Väldigt nyfiken :)

/ Emma

[Tassy]
0

Ja, en del fiskar silar sanden genom sina gälar. Glad

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har sett både min pletthona och hane vibrera. Jag är ny på akvarium men det jag har tänkt på är att det känns som om det är förknippat med lek.

Mvh Ellenfyrkant

Otario
0

#1 Jaså, det visste jag inte.. varför gör de det? :)

#2 Ojdå! Men honan är hälften så stor som hanen än så länge, och han är inte mer än max 5½ cm så de kan väl inte leka så tidigt? :o De är ju långa vägar ifrån fullvuxna…

/ Emma

Ellenfyrkant
0

#3 Vet som sagt inte om det är ett lekbeteende, det är bara min tanke. Honan ÄR mycket mindre än hanen, skulle chansa på att min hane är 5-6 cm, honan ca 4. De har redan haft yngel.

Mvh Ellenfyrkant

Otario
0

#4 Oj, herre.. jag trodde inte de kunde få yngel förrän båda kommit upp i två tredjedelar av vuxenstorleken minst :o Vi får väl se vad som händer då..

/ Emma

Ellenfyrkant
0

#5 Fast de växer ju inte i någon rasande fart direkt längre… Så jag vet inte hur lång tid det tar tills/ om de uppnår decimetern. Så det är ju inte särskillt konstigt om lekandet börjar tidigare.

Mvh Ellenfyrkant

Otario
0

#6 Nej, det verkar ju faktiskt inte så konstigt.. Lite OT kanske; Men du säger att dina paletter redan haft yngel, vart la honan rommen? Funderar på om man måste skaffa någon slags liten kruka med ett litet hål i eller funkar det med en stengrotta och några rötter +växter som de har nu?

/ Emma

Ellenfyrkant
0

Kan tillägga att hanen var ngn centimeter större än vad jag mindes i skrivande stund. ca 7 cm.

Jag vet inte vart äggen lades då jag köpte akvariet med fiskarna då hon nyss fått dem kläckta. Men de ska ju tydligen lägga ägen i grottans tak. När hon la ynglena fanns bara en grotta, några större stenar och täta växter - så där någonstans. Dock såg jag oftast ynglena gömda mellan växterna. Nu har jag en halv lerkruka som gillas! Så det kanske vore en idée. :) Dock har inga fler yngel blivit.

Mvh Ellenfyrkant