Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3458 ggr
Ellenfyrkant
0

Fiskar från stora leverantörer ?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det är viktigt hur djur har de på vägen till mig, alltså där de är uppfödda. Jag gillar inte att gynna dålig djurhållning. Jag köper aldrig gnagare från djuraffärer då jag anser dessa djur värda ett bättre liv från start och önskar att ett förbud kunde sättas upp mot att sälja vissa sorters djur i butik. Fisk har inte kännts lika självklart för mig att inte handla från butik dels då det känns som att de inte riktigt vet och minns vad de upplever på samma sätt som t.ex. kaniner. Sen är det även svårt att få tag på de olika sorters fisk man vill ha om man bara köper från privatpersoner.

Därför skulle jag vilja veta om ni upplever att fiskar och andra akvarielevande djur har haft levt under orättvisa förhållanden innan de slutligen hamnar i någon privatpersons akvarium från t.ex. Imazo.

Det är  viktigt för mig att vara medveten om vad jag gynnar.

Mvh Ellenfyrkant

Ehal
0

Tja, jag har ju ur det perspektivet tro att någon fisk egentligen är så förtjust att transporteras från utlandet. Sen är det ju som du säger, väldigt svårt veta hur mycket en fisk känner och upplever och minns.

Sen är ju hur de bor i djuraffären knappast hur de 'ska ha det' heller. De är ju bara där ett kortare tag, men ska man vara petig så hittar du nog knappt någon affärsköpt fisk som inte periodvis haft det 'mindre optimalt'.

JonteL
0

Förstår inte riktigt frågan, men du undrar om hur fiskar har det hos leverantörer?

Det beror lite på från vilken företag det kommer ifrån :) Akvarieteknik t.ex. har riktigt snygga akvarium och bra ordning. Kolla här så ser du lite om hur fiskarna lever på Akvarieteknik

Länk här!

Imazo har ju också bra kvalité på sina fiskar, men har sett bilder på deras akvarieavdelning och den är absolut inte lika fin och välskött som Akvarietekniks akvarieavdelning är.

Har haft/har fiskar från båda leverantörerna och alla fiskarna håller hög kvalité, inte lika hög som hos tex privatpersoner men endå. Fast min favorit leverantör är Akvarieteknik då dom har lite mer intressanta fiskar och lite högre kvalité enligt mig.

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Ellenfyrkant
0

Tack för svar! Fler svar är välkommna. Glad

Mvh Ellenfyrkant

GuUuLd
0

Hos akvarieteknik är det somsagt väldigt fint och välskött. Det enda jag själv reagerade på var kampfiskavdelningen men, det var det bästa sättet att hålla dem på enligt dem. Eftersom hanarna inte kan gå flera i samma akvarie, så gick de i transportpåsar en och en. Kändes som lite litet utrymme men det var som sagt det bästa sättet att hålla dem på. Dessutom är det inte någon längre tid de är hos grossisten.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

JonteL
0

#4 Ojdå, det låter inte så humant precis, har du varit där och kollat eller?

Eller har du sätt bilder/videos?

Jonathan Lundin

Ellenfyrkant
0

Något jag ofta reagerar på i butiker, och även nu på videon i länken är att de aldrig nästan har någon naturlig miljö utan allt är bara blått och lite grus. Man kunde ju tänka mer på fiskens naturliga miljö, även om de inte är där särskillt länge.

Mvh Ellenfyrkant

GuUuLd
0

#5 Jag har varit där.

#6 Nu fick man ju inte se in i så många av akvarierna på videon direkt, men det ser INTE ut sådär i alla akvarier.

T.ex där deras l-malar går är det rötter och stenar osv. Kommer dock inte exakt ihåg hur det såg ut var några år sedan jag var där.

Dessutom så kan de inte ha en massa inredning i akvarierna eftersom de ska i och håva, då måste inredningen plockas i och ur hela tiden.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Ellenfyrkant
0

#7 Klart de kan, men de behöver inte ösa fullt med inredning. Kan man inte anpassa miljön efter djurens naturliga behov och krav tycker jag inte man ska hålla de djuren, helt enkelt! En god liknelse med samma problem tycker jag är grisuppfödning.

Man måste ju, tycker jag, anpassa sig efter djuret. Det är inte djuren som ska behöva anpassa sig efter människan såpass att de inte får möjlighet att utföra naturliga beteenden eller att de inte får en naturlig miljö.

Mvh Ellenfyrkant

GuUuLd
0

Jo men nu är det ju inte ens alla som har akvarie hemma som anpassar akvariet efter fiskarna som är i.

Akvarieteknik anpassar hyffsat efter fiskarnas behov, i filmen fick man ju mest se de fiskarna som kräver stora simytor.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Ellenfyrkant
0

#9 Nej visst är det så, men man får nog ändå utgå ifrån att man inte skaffar djur man inte är intresserad av. Och är man intresserad gör man förhoppningvis vad man kan för att djuren ska må bra och trivas.

Mvh Ellenfyrkant

JonteL
0

Fast det måste var väldigt stressade för djuren om du var tvungna att ta ut och ta in inredningen hela tiden, då gör man det ju bara värre för fiskarna. Sen att dom inte har inredning kanske inte är det viktigaste för fiskarna kommer ju säljas snart endå och det viktigaste är ju t.ex. Plats, tempratur och bra vattenvärden, inredning är inte så viktigt.

Jonathan Lundin

Ketang
0

Tyvärr så står ju inte fisk så högt upp på skalan vad gäller sällskapsdjur. Jag vet flera stycken som har fiskar enbart för att det är fint att titta på. Dom inreder helt efter tycke och smak utan att ens fundera på om fisken trivs eller inte. Känner ett par som har ett 54l med div blandad kompott i. Dom har haft både scalarer och diskusar i det… Scalarerna började äta upp deras tetror så dom åkte i toaletten….

Ellenfyrkant
0

#11 Fast man kan ju inreda såpass enkelt att man slipper dra upp allt och använda sig av lite mindre föremål utan så mycket detaljer.

#12 Ja det är väl kanske tyvärr så. :/ Men oavsett hur de får det hos nya ägaren borde de ju ha det så bra som möjligt även hos leverantören tycker jag!

Mvh Ellenfyrkant

JonteL
0

#13 Jo självklart kan man inreda enkelt, men om man skulle inreda så det inte var stressade för fiskarna, skulle man få inreda så lite att det inte skulle betyda nåt för fiskarna, även om det handlar lite rötter, grus eller växter. Så blir det stressade för fiskarna när man håller på med hovar mm.

Jonathan Lundin

GuUuLd
0

Med tanke på den korta tiden fiskarna vistas hos en grossist så är vattenkvaliten, värden mm. viktigare än inredning.

Dessutom så är det mestadles mörklagt i lokalerna (iaf på akvarieteknik) förutom just när de håvar fisk osv. just för att minska stressen för fiskarna. Sen är även ALLA anställda på akvarieteknik utbildade på fisksjukdomar mm, så de vet nog vad de gör iaf.

//GuUuLd, 

-IE Photography-