Akvariedagbok, kanske?
Är så glad, måste bara få skriva av mig lite. Var in och "sa god morgon" till Arne (fisken) nyss. Tände lampan, stängde av pumpen och matade honom. Vart lite mycket mat, men jag får nog till mängden snart… Sen satt jag bara och tittade på när han åt. Tittade till snäckorna också. En av dom hade fullt upp med att mumsa i sig vad det nu var den hade hittat på glaset. Den andra hade hittat en av växterna som verkligen behövde en snäckas "kärlek"
Den tredje var ute på något annat viktigt uppdrag nånstans. Jag tror det finns gott om mat åt dom, men dom fick en liten bit mat dom också. Kunde ha suttit och tittat på dom i timmar, men då kunde jag ju inte skriva dethär nu… Men glad över mitt lilla akvarium är jag. Jag måste erkänna det, känner mig lite som ett barn på julafton!
Egentligen är jag inte nybörjare på akvarium. Men det vi hade när jag var liten kan knappast räknas som välskött. Kunskapen och engagemanget fanns helt enkelt inte, varken hos oss barn eller föräldrarna. Det akvariet har varit hamsterbur i många år nu, men än idag finns det spår kvar av algerna på glase. Och blotta tanken på hur dom stackars fiskarna levde… Nej, fy. 
Men Arne, han har det bra han. Vattnet är lite gult från en rot som färgar av sig (lite putt, tycker dom borde sagt det på affären), men han verkar trivas. Och trots att jag har pumpen på på natten (tills vidare) så har han lyckats bygga något som iaf liknar ett skumbo. Han är faktiskt lite gullig när han ska jaga mygglarverna, jag kan inte låta bli att skratta. Sen ska han visa upp sig, skryta om hur "stor" och fin han är, men då vill katten äta honom så då får han lov att gömma sig. Ska låta dom vara ifred nu. När jag kommer hem i eftermiddag ska jag byta lite vatten och försöka fånga upp resterna av hans jättemåltid så det inte ligger där och skräpar. Trodde faktiskt inte att fiskar kunde vara roliga djur… 

//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Haha, det låte ungefär som mig.. Jag kan sitta och stirra på fiskarna jättelänge och bara se hur de simmar omkring i sin bekymmerslösa lilla fristad :)
Du måste lägga ut en bild så jag får se hur hans nya bostad ser ut ^^
Lyckas inte hitta kameran, men ska försöka få till några bilder nu i helgen.
Vattnet var mycket klarare i morse, så vi gör framsteg. Arne var inte alls lika pigg på att visa upp sig utan låg mest och tryckte bakom ena plantan. Men när det var matdags vart det livat, han ser ut som en riktig liten haj när han "smyger" på sitt byte. 
Har möblerat om lite i akvariet också. Den gräsliknande plantan jag köpte hämtade sig aldrig från misshandeln den blivit utsatt för på affären, så jag tog ut dom få friska strån jag kunde hitta och förpassade resten till dom eviga ängarna. Med nästan allt gräs borta finns det gott om plats för musselblommorna att breda ut sig och sina rötter, hurra!
Förstår mig inte riktigt på snäckorna, dom lyckas på något vis ta sig runt överallt. Hittar någon av dom klättrandes på den lilla musselblomman då och då, trotts att den flyter fritt i akvariet utan kontakt med glaset eller inredningen. Hur tar dom sig dit..? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad fint han har det! Och vuxit har han också gjort :D

Haha, känner igen stirrandet där. Jag minns att min kusin kom på mig med att stirra in i ett akvarium utan någon fisk en gång. Det var när jag hade köpt ett akvarium på 200l och skulle skaffa mina första Malawiciklider. Jag kunde stirra länge på hur fint vallisnerian rörde sig i det strömma vattnet, var fiskarnas favoritgömställe hade kunnat vara, om man kanske skulle flytta på den ena stenen lite.. Ja, det var tider det ;)
Inte mycket nytt på akvariefronten, allt flyter på. Skräpsnäckor har jag fått, tydligen. Känner igen dom från när jag var liten, men kan inte minnas att vi såg dom som något större problem. Men så var ju inga problem några större problem… I vilket fall så ska dom utrotas. Krossa dom så fort jag ser dom och, om inte det funkar så har jag en plan B: Skaffa ett till kar (till räkor kanske? Skulle vara kul!) som snäckorna får vara i medans mr snäckätande snäcka gör jobbet åt mig. 
Alger har jag visst fått också, men inte mycket. Skulle nog inte ha gett snäckorna dendär algtabletten. Dom rörde den inte och nu växer det alger på min fina grotta! Snäckorna verkar inte vara intresserade av dom heller, så det blir väl till att ta ut och tvätta stenarna.
Jag har redan blivit fast; jag vill ha fler kampfiskar! Har planer på att skaffa mig ett till kar om några månader. Men kan inte riktigt bestämma mig; En hanne till eller några honor? Funderar på att sno det större akvariet från hamstrarna till några honor och kanske lite fler fiskar så jag kan köpa mig ett mindre till en till hanne. Men vart ska hamstrarna bo då..? Aja, har några månader på mig att fundera ut det. Men fler fiskar blir det! 
Btw, hur fort växer äppelsnäckor? Tycker dom ser ut att ha blivit mycket större på bara några dagar…
//Lamina
Hehe kampfiskar är väldigt beroendeframkallande! ;) Jag tror till och med socailstyrelsen varnar för det…
Du får köpa ikea-lådor åt hamstrarna istället - billiga och bra ;)
Vad fin Arne är! Jag känner igen aptiten från mina kampfiskar. Ibland tror man de skall spricka, men nästa morgon är de slanka o vackra igen!
Lotta
Simma lugnt!
Vattenbyten! Byter 1 liter varannan dag. Men skippade det idag (igår) då jag tänkt byta 5 i morgon (idag). Men kom på att det kanske inte är så bra att jag byter 1/3 en gång i veckan? Kanske bättre att göra det varannan vecka? Eller en gång i månaden? Vad säger ni allvetande akvarister? 
//Lamina
Vore jag du så skulle jag fortsätta byta varannan dag, när jag är lat ibland och inte gör det på typ 5 dagar så märker jag på en gång att vattnet blir dåligt och att hanarnas fenor börjar dra ihop sig och bli som stela pinnar (då måste jag behandla fort som satan, annars går det inte att får bort). Och eftersom du har ett litet kar och matar med mat som har så hög proteinhalt att det lätt bli nitrit av avföringen så skulle jag fortsätta med 1 L varannan dag :)
Jo, jag hade tänkt byta 1 liter/varannan dag också, liksom. Men man måste ju storstäda ibland..?
//Lamina
Ja, men inte göra rent något filter, det ska man vara riktigt försiktig med. Du kan ju slamsuga bottnen och rengöra sakerna i karet (det gör jag typ 1 gång i veckan) :)