HJÄLP- de ligger på sidan?!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej. Behöver hjälp och tips här. gjorde ett helombyte på akvariet i förrgår då jag skulle köpa nya fiskar osv. så märkte jag att mina indiska glasmalar (ligger i ett annat kar nu, inte vågat lägga i dom igen ifall dom är sjuka ) ligger på sidan emellanåt, men kommer jag och petar lite är dom som vanligt och simmar mm, verkar inten heller som om dom äter, vad ska jag göra? lägga i dom med dom andra fiskarna igen ? är dom sjuka? Tacksam för alla tips. Mvh
Hur menar du med helombyte? Bytte du ut allt vatten och även gjorde rent filtret?
hej ja men vattnet har stått i ett och ett halvt dygn ( har fått invasion av sniglar och blir inte av med dom ) men dom indiska glasmalarna ligger i vattnet som dom hade innan, har ju inte vågat lägga i dom än eftersom dom inte beter sig normalt..
Man ska låta karet stå MINST 5 dagar, hellst över en vecka innan man stoppar ner fisk eftersom det måste hinna byggas upp en bra bakterikultur (den sitter i filtret och man bör inte göra rent filtret över huvud taget eftersom det kan skada kulturen). Och eftersom vattnet från kranen inte är fiskvänligt så måste man ge i medel. Jag använder aquatan för att göra kranvattnet fiskvänligt och sedan sprutar jag ner nitrivec i en vecka varje dag för att få till en bra bakteriekultur. Det kan nog har varit så att vattnet inte var tillräkligt bra för glasmalarna.
Om du får snigelproblem igen så kan du köpa prakbotior, dom gör akvariet soprent på sniglar på bara några dagar. Men prakbotior blir stora så de behöver minst 200 L kar. Har du inte det så finns det snigelätande sniglar (jag minns inte namnet på dom, hjälp någon som vet) att köpa som är ganska effektiva.
Snäckätande snäcka: anentome helena

det tar långt mycket mer än 5 dagar att bygga upp en fungerande kultur. runt 40 dagar räknar man med.
man ska aldrig byta vatten i hela akvariet. vid varje sådant vattenbyte startar du om akvariet från noll ,och får en obalans i det. när man startat om burken på det här viset kan man räkna med att det är tillbaks på bra nivå efter ca en månad. det är så lång tid det tar att få en balans mellan bakterier och avfall. får man en nitrittopp får deu det i stort sett alltid efter 30-35 dagar, sedan brukar det vara lungt. det krävs dock fisk för att få igång bakteriekulturen. bakterier bildas inte bara, utan de måste ha något att leva av. även om du låter ett akvarium vara tomt i 40 dagar och sedan stoppar in fisk kommer du utan tvekan få en nitrittopp eftersom akvariets bakteriekultur är anpassat för avfallet från en tom burk, d.v.s. nästan ingenting.
om fiskarna är kvar i sitt gamla vatten kan det vara allt ifrån chock till disorientering. det är jättesvårt att säga eftersom de inte har några egentliga symptom mer än att de ibland ligger på sidan.
Tack för svaren.. Vet inte riktigt vad jag ska göra.. rädd att de är sjuka och att om jag stoppar i dom att dom andra ocks blir det.. fiskarna jag har lagt i i vattnet som stått i ca 2 dygn verkar må kanon, simmar fint och äter bra :) men man blir ju lite orolig nu när man läser vad ni skrivit om helbyte mm.. hoppas de går bra endå..
Var kan jag få tag på sådanna snäckor? (har inte sett ngn ny snäcka sen jag städade men dom jävlarna dyker väl snart upp igen )
Men man ska stoppa i fiskar direkt, även vattenberedningdmedel. Utan fisk så startas ingen bakteriekultur, men man ska börja med VÄLDIGT få fiskar och mata snålt i börjen.
hehe, det är olika bud hela tin, får testa mig fram och se vad som funkar.. nu har dom slutat ligga på sidan iaf :/
Man måste inte alls stoppa ner fiskar direkt. Grums från en pump fungerar utmärkt. Guppys och övriga "skräpfiskar" tåler ganska mycket och funkar som testpiloter. Men en lite känsligare fisk skulle troligen coola om du släppte ner den direkt.
Inte bra att förespråka att man måste ha fisk i akvariet från början när det finns bättre alternativ :)
Guppysar är bland de känsligaste fiskarna nu för tiden så de dör väldigt lätt för minsta lilla eftersom de är så hårt sönderavlade. Däremot Endlers guppys är lite tåligare.
#9 Nä, har men en pump som har stått igång hela tiden (ej varit avslagen i er än 1h) så fungerar det ju ypperligt. Men utan några startbakterier från en fisk (eller pump) så kommer det inte att bli någon startkultur ö.h.t. Förutsatt att man inte använder biostarter, men det är ju inte nödvändigt om man vill göra det den naturliga vägen, som har fungerat bästa för i alla fall mig under alla år med fiskar.
#10 Endlers är inte speciellt tåliga de heller, tror att de ligger på samma nivå som de andra just nu OM man inte får tag på vildfångade.
#11 Jag tänkte, vill man ha guppys- skaffa hellre endlers-de är inte fullt så känsliga. Jag köpte mina Endlers för över ett år sedan och de lever fortfarande.
Tänkte på en anna sak ang mina fiskar, min Guppy hona kommer nog snart få yngel ( hade tänkt plocka ut henne innan dom kommer och lägga i ett kar och vänta tills dom e födda och sen lägga tillbaka mamman) kommer få hem ett kar nu på 120 och med det kommer det två malar på 10 cm dom äter inte upp ynglen va? tacksam för svar.
#13 Beror väl på VAD det är för malar, men antar att det är vanliga ancistrusar eller liknande, så jag tror inte att det är någon fara med att ha yngel med dem.
okej tack. Ja dom är med malarna nu, ( vilka jävla monster, höll på att få en hjärtattack när jag skulle få ut dom ur burken han skickat med och in i akvariumet, den ena hoppade typ och ush, rysningar bara jag tänker på det. )
#16 Råkade tappa en Segelfenspleco på köksbordet en gång, där min katt satt! Och jag vågade inte ta den med händerna, fast jag lyckades peta ned den i en hink med vatten med hjälp av en servett precis inan katten tog den.