Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: salt-och-bräckvatten
Läst 4870 ggr
Schniigel
0

Hjälp med akvariebiotop!

Hejsan!

Jag är ny här på akvariefisk.ifokus och hittade till sidan precis när jag och min kompis sökte fakta till vårat skolarbete.

Vi har i uppgift att välja en biotop och sedan skapa ett eget akvarium (inte riktigt) där vi ska redovisa vilka fiskar, och växter/koraller vi ska ha.

Vi är väldigt sugna på att ta Stora barriärrevet som biotop men har väldigt svårt att hitta information om vilka fiskar som lever just i den biotopen och därför undrar vi om ni har några förslag på fiskar och intedning?

Angående akvariumets storlek så funderar vi på ett 300-400l akvarium så antalet fiskar får vara anpassat där efter.

De vi ska ta upp i redovisningen är:

*Biotop

* Vattnets dencitet

* Viken utrustning behövs

* Estetiskt fint och trivsamt för fiskarna

* Var bör akvariumet placeras

Om ni kan hjälpa oss med något av detta så blir vi jätte glad, länktips och annat uppskattas också! :)

MVH

Cassandra och Hanna

Schniigel
0

En del av fiskarna vi hittade på nätet är vi osäkra på om de ens är möjligt att ha dem i fångenskap (eller ett så pass litet akvarium)

Nooon2
0

Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium… men tycker mig ha läst att 500l är ett lämpligt minimum för ett sån´t.

Ska nu sätta upp akvariet på riktigt också? Saltvattensakvarium är dyrt och vad jag vet mer komplicerat… även om sötvatten också kan vara trixigt beroende på vad man vill åstadkomma.
Sötvatten är inte ointressant och intressanta fiskar finns väldigt gott om.

Kolla igenom det här t.ex.
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2010.cgi

Tävlingen har hållits i flera år… med lite klickande hittar ni massor med förslag. En av katergorierna man tävlar i heter just "biotop".

Schniigel
0

Nej vi ska inte göra det på riktigt utan göra en redovisning i powerpoint där vi presenterar vilka fiskar vi har valt och varför vi har valt just dom.

Tack för informationen, ska kolla in länkarna :)

Nooon2
0

Kanske det blir plus i betyget om ni förutom själva akvariet och dess innehåll utan tar med lite mer - t.ex försäkring för ev olyckor. Kolla av underlaget (ett akvarium på 500 liter väger inte "bara" 500 kg - sten och sand/grus, själva akvariet och utrustning tillkommer. Det är inte alla golv som håller för det och akvariet  går sönder om golvet är skevt. Driftkostnad kanske ska med? Det handlar om ett påslag på elräkningen - värme, ljus, filter etc. Behöver man skaffa destillerat vatten så kostar det också.

Ska det byggas bakgrund av frigolit eller glasfiber och epoxy? Vanligt om man vill ha mycket "sten" i akvariet. Riktig sten blir för tung om det ska vara mycket. Där har ni också något intressant att ta med. :)

Ljus… det är också något att grotta ner sig i. Lysrör, led, halogen… och så är det färgtemperaturen. Ska det vara noga så är det ju inte bara att hugga ett dagsljusrör. Fiskarnas färger och ev växter eller alger blir bäst och naturligast i ett naturligt ljusspektra.

Vattenvärden… bestäm först exakt vilken biotop och googla se´n.

Schniigel
0

Det med ljus och bakgrund är något vi absolut tänkte ta med, dock så tror jag inte att golvet och det är speciellt aktuellt eftersom vi inte ska ha det som privatperson utan vi låtsas att vi inreder i ett akvarium på ett zoo/tropicarium men annars så var det mycket smart!

Finns det någon bra sida där man hittar specifikt vart fisken trivs? (vilken vattennivå) vi har hittat bland annat att clownfiskar trivs nära botten bland mycker koraller och anemoner.

Ratata
0

Den här gamla godingen finns i Australien. Den känner ju alla igen ;) Clownfisken är en fisk som kan leva ett gott liv i ett akvarium då de håller sig till sin anemon och behöver därför inte ett helt hav att simma runt i. Även gobies (smörbultar på svenska om jag inte missminner mig) behöver inte supermycket utrymme att simma på. Dock får man se upp med fiskar med små ytor att elva på, då dessa ofta håller ett revir som de gärna försvarar. Här är en av mina favoriter.

Nooon2
0

"Estetiskt fint.."

Aquascaping basics ->
http://www.aquatic-eden.com/search/label/aquascaping%20basics

Handlar mest om planterade akvarier… men idéerna går ju att applicera på vilken typ av inredningsmaterial man vill :)

Dodat
0

Kul projekt! :D

// Flisselin och Filofax ägaren ;)

// Dodat :)

Schniigel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack tack :D hälsa flisselin och filofax ;)

någon som vet vilken typ av belysning som är att rekomendera till vårt saltvattens akvarium på 650liter? )

Vattnadal
0

Minst en watt/L vatten, kör på lysrör och metallhallogen, det blir snyggast. Gärna ett blått rör, det ger snygga effekter.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Dodat
0

Annars prova på LED :)

Det är ju miljövänligt och billigare Glad

// Dodat :)

Schniigel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Redovisningen gick jätte bra :D

Tack för hjälpen allihopa!