Snäckätare ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Upptäckte idag två skräpsnäckor i akvariet med en suck. Finns det några snäckätande djur som kan tänkas passa i mitt akvarium där det finns bl.a. äppelsnäckor utan att någon skadas?
Kan också passa på att slänga in en fråga om alger. Jag är trött på att det nästan på en gång blr fullt av alger i gruset liksom på växterna. Har en kompis som har en pump med kol i och tycker den funkar bra. Finns det några fler alternativ och hur tycker ni att det funkar för er? Vet att man kan minska ljustimmarna. Vad är det minsta ljustiden växterna bör få?
Mvh Ellenfyrkant

Storlek på karet?
// Dodat :)

Storlek på karet?

110 L
Mvh Ellenfyrkant

Hmm… Jag vet inte riktigt…
För litet för prkatbotia, men det funkar inte med helenor :/
Ta bort dom för hand, krossa mot glaset :)
Är inte för lite för praktboteier.
I ett mindre akvarium blir de inte så stora.
Köp minst 2 st små eller medium.
Fråga i din affär.

Prkatbotia behöver minst runt 250 liter!

#5, det är alldeles för litet för en praktbtia, som lätt blir upp emot 30 cm stor.
Pakistanbotia kanske? De blir väl lite mindre om jag inte minns tokigt.
Med vänliga hälsningar
Chess
Pakistanbotia kanske? De blir väl lite mindre om jag inte minns tokigt.
Med vänliga hälsningar
Chess

Kollade upp pakistanbotia och det står på zoopet att den bör ha minst 100 L, så den funkar. Det står att den äter mindre snäckor och passar i sällskapsakvarium men inte med allt för små fiskar, då dessa riskerar att bli mat.
Riskerar den att ge sig på större snäckor även om de inte blir uppätna? Eller är det relativt riskfritt att ha med lite större äppelsnäckor? Och "skräpsnäckor" är tillräckligt små för att bli mat eller?
Och vad gäller småfisk så har jag ett gäng glödbandstetror i akvariet, gissar att de klassas som mat i detta sammanhang?
Mvh Ellenfyrkant
#10 Inte en blekaste aning. Har en väninna med två pakistanbotior och minsta firrarna där är dvärgciklider och några andra små bottenlevande saker som jag inte minns vad de heter.
Men jag vet att de är vansinnigt duktiga på att äta skräpsnäckor! Och oftast är de ju rätt små när man köper dem i djuraffären så de kanske inte ger sig på övriga, önskvärda, invånare i första taget? 
Med vänliga hälsningar
Chess
men hallå prektbotior växer med en hastighet av ca 2 cm per år! min Praktbotia är ca 14 år och är13-15 cm!
Här är mitt tips:
Har äppelsnäckor i mitt 60-liters. Tyvärr även massa skäpsnäckor.
Krossar skräpen mot glaset när de sitter bra till. Och på kvällen lägger jag i lite broccoli som äpplena får kalasa på. Sedan på morgonen tar jag bort broccolin och slänger, ihop med 10-20 skräpsnäckor :)

om det nu finns allternativ till Praktbotia, som man inte ska ha i ett litet akvarium alls, varför då skaffa Praktbotia?
en Praktbotia som bara är 13-15 cm på 14 år är antingen svulten till dvärgväxt eller bott alldeles för länge i ett alldeles för litet akvarium. en Praktbotia blir lätt upp emot 20 cm på ett par år under rätt förutsättningar.
Pakistanbotia låter vettigt. tror faktiskt att dina glödbandtetror ligger i lä. de blir ändå upp emot 4 cm stora. jag har Galaxyrasbora på 1,5-2 cm tillsammans med en 10cm kurvciklidhane, och inte en enda rasbora har blivit middag :)
14# den har bott i ett 250 liters sen den kom från affären och har alltid haft tillgång till mat

#15 Fast mina glödbandstetror är nog inte mer än 2 cm och jag har planer på att skaffa ett tetra-gäng till, gillar den stimmande färgklicken. Men känns ju onödigt dyrt som mat. Funderar på om det är värt risken? Eller om det kanske inte är så riskabelt trots allt?
Någon som vet vad pakistanbotia brukar ligga på för pris? Är de vanliga att djuraffärer med akvarieavdelning redan har hemma?
Mvh Ellenfyrkant
Mina praktbotier tar bara ett och annat yngel. Siglar däremot äter de bra.
Har aldrig sett dem ta någon fisk.
De flesta akvariumaffärer har dem hemma, och oftstas små. Var inte rädd med det som stod här ovanför att de växer.
Jo, de växer men i ett litet akvarium går det långsammare.
Ett annat tips för att minska snigelbestånde är att helt enkels stänga av luttillförslen till ditt akvarium i ett par timmar. Fiskarna tar ingen skada, men sniglarna kryper upp på glaset. Dra av dem med en hov och släng dem. En hel den jobb, men på detta sätt blir du även av med de största sniglarna som små praktbotier kanske ratar.

Men finns det ingen risk att praktbotier äter mina äpplen? Med tanke på deras egen storlek.
Är pakistanbotier lika vanligt och troligt att de har hemma?
#17 Att de tar yngel är ju för att de är små, men HUR smått yngel tar dem? Är de såpass små att mindre tetror på typ 2 cm inte borde råka illa ut?
Mvh Ellenfyrkant
#18 Pakistanbotior är inte fullt lika vanligt, har sett dem i två av tre butiker här.
Jag skulle inte ha chansat på Praktbotior, risken finns ju att de ser äpplena som mumsbitar och lika så tetrorna.. Risken är ju i alla fall mindre att en Pakistanbotia ger sig på dem.
Med vänliga hälsningar
Chess

Tack för råd och tankar allihopa!
Blir det något så skaffar jag trolgtvist pakistanbotior. Men hur är det bör man hålla dem i par/ grupp eller går de lika bra att ha ensamma? Äter de alger också??
Mvh Ellenfyrkant
Tror inte de äter alger. Trivs bättre i grupp, ja två eller fler.