äppelsnäckor?
hejsan jag har fastnat lite för äppelsnäckor men har lite frågor,
vilken temp vill dom ha?
vad äter dom?
och finns det några fiskar man inte ska ha dom tillsammans med?
tacksam för svar mvh sandra:)
hoppas det blev rätt grupp:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
åh äppelsnäckor är härliga =)
Temp är de väldigt flexiba med, 18-28´fick jag lära mig. Men runt 25 är de piggast och gladast och de allra lägsta är inte att rekomendara.
De äter allt, fiskfoder och avföring. Sen gillar de algtabletter och grösaker.
Viktigt att ge kalktillskott så skalen håller sig starka. Sen är det viktigt med en luftspalt mellan vattnet och taket så de kan gå upp och andas.
Inga snäckätare såklart =) Botior, antome Helena och stora fiskar över lag. Jag har själv neontetror och platy bland mina och det funkar.
När snäckorna är små är de ju mer utsatta men som vuxna går det bättre.
Jag har mina i 26 gradigt vatten :) De är aktiva och rejsar runt i akvariet och parar sig.
Mina käkar zucchini, gurka och broccoli (allt detta koker jag först). Men de käkar också överbliven fiskmat, algtabletter och mygglarver. Men de kräver någon form av grönsaker för att må prima.
Man ska inte ha dem med praktbotior, då de slåt hål på skalet och suger ut snäckorna :( Eller om du har tur så jagar de bara runt dem och stör dem massa. Guppys, platys och mollys suger ut små snäckor ur skalen också, så alla snäckor som är mindre än ett blåbär är utsatta för de flesta fiskar, tyvärr. Kampfiskar har också ett lite dåligt rykte för att de gärna puckar på snäckornas spröt. Men vissa har de utan problem tillsammans.
Se till att du har mer än en, de gillar sällskap :) Och ge dem massa grönsaker och kalk. Antingen om du krossas äggskal och lägger i en hög till dem i akvariet, eller om du köper exempelvis en "kalksköldpadda" :)
Hoppas jag kunde hjälpa lite. Vill proffsen och uppfödarna här på iFokus ge andra tips så ignorera mina. Detta är mest mina egna observationer :)
//Sandra Johansson
Guppy och Platy fungerar mycket bra med Äppelsnäckor :)
Håller med i all de 2 andra sagt ovan!
Jag har mina i 26grader varmt vatten och de äter alger och städar allmänt i mina kar samt att jag ger dem broccoli, brysselkål och algtabletter.
Att ha kalk i ditt kar kommer att göra så att PH värdet höjs en aning.
Så det är inte att rekomendera att hålla Äppelsnäckor tillsammans med fiskar som gillar lågt PH.
Om du är intresserad av äppelsnäckor så hör av dig.
Har flera fina färger leveransklara till extrapris just nu :)
Guppy vill ha PH på mellan 6-8 och Platy vill ha mellan 7-8
Äppelsnäckor vill gärna ha mellan 7-8 :)
Så därför fungerar de bra ihop!
Oftast så har vi neutralt (PH 7) mot hårt (över PH 7)vatten i våra kranar.
Brukar gå att kolla upp på tex nätet ;)
Sen har det lite med att göra vilken inredning du har.
Har du massa rötter tex så sänker det PHvärdet så vattnet blir mjukt (under PH 7).
Finns vattentester man kan köpa och kolla :)
okej tack eldtussen:)
skulle du kunna skriva pm eller vad det heter till mig med vas´d du har för några äpplen? hehe e inte så duktig på ifokus;)
//Sandra Johansson
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan läsa mer på www.appelsnackor.webs.com