14-days feeder
Det finns ju såna "14-days feeder" och "weekend feeders" och sånt. Ser ut som mineralstenar som jag gissar luckrar upp sig efter hand ? Hur funkar de i ett akvarium med fiskar som äter olika mat ? Och vilka fiskar funkar de egentligen till ? Gissar att dessa feeders inte innehåller allt.
Mvh Ellenfyrkant

*putt*
Mvh Ellenfyrkant
Foderblocket löses sakta upp i akvariet beroende på hur stort avkariet är. Är akvariet mindre än ca 100liter brukar 14-dagars blocket hålla längre.
De flesta fiskar är ganska tåliga och överlever utan mat ett par dagar och med lite sämre mat som blocken kanske är. Mina fiskar mår iaf bra efter att dom har ätit av det.
Nu har jag bara haft "vanliga" akvariefiskar som Guppy, malar, neonisar m.m och dom har klarat det bra.
Lite luddigt inlägg kanske men hoppas du förstår vad jag menar :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Friska, välnärda fiskar tål mer än man tror och är svåra att svälta ihjäl. Ett par veckor utan mat är inga problem! Det är faktiskt bättre att inte ge dem något alls än att ge dem dålig mat som 14-dagarsblock. Även sådana förstör vattnet om de inte äts upp. Likaså bör man inte överlåta matningen åt någon okunnig icke-akvarist, för sådana matar nästan alltid för mycket. Vad jag rekommenderar om ni åker bort i upp till 14 dagar är alltså att lämna fiskarna utan mat!
Olle

Eller så kan man göra "portioner" som vakten kan ge någon gång bara. Kanske 2 gånger i veckan, då vet man ju att personen inte matar för mycket.

#4 Problemet vore väl att man inte har någon vakt. 
Mvh Ellenfyrkant
Köp en automatisk feeder som går på batteri, i den lägger man bara i maten fäster på akvariekanten och så matar den en viss mängd varje dag =)
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

#6 - Håller med fullständigt.Köp en bra foderautomat och testa den några dar innan så du vet den funkar tillfredställande.
JAG hade aldrig lämnat mina fiskar utan mat i flera veckor!!!
Personligen tycker jag det är djurplågeri, då fiskar i naturen äter smått mest hela tiden, undantag rovfiskar som äter mycket mat och sällan. Har du rovfiskar i ditt akvarium så……lämna utan problem…
Jag har fodertabletter
Här en "man" i sina bästa år.
Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se
Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

Tack för tips om foderautomat! Verkar som ett ypperligt alternetiv.
#8 Hur funkar det hos dig?
Mvh Ellenfyrkant

Funderar på, hur länge kan man vara borta med en foderautomat i akvariet? Fodret räcker ju inte hur länge som helst…
Mvh Ellenfyrkant
Frågan är ju hur länge du kan lämna ett akvarium obevakat?
Du kan ju få algblomning och nitrtitspik utan att vata hemma och "rädda" fiskarna. Det har hänt oss ett par gånger att vi kommit hem efter en vecka och akvarie sett ut som skit. Man tänker inte på hur ofta man pillar med det egentligen :)
I vår foderautomat så fäster man en hel fiskmatburk, som det sedan rullas ut små portioner ur när maskinen roterar.
Så typ en månad räcker vår. Men de får ju mat utöver det. Det är bara den dagliga dosen flingmat.