Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2942 ggr
akvariet
0

Äppelsnäckorna lägger inte ägg!

hej

Har nu haft mina äppelsnäckor i ca 1 år men har inte fått en ända kokong av dom vilket är väldigt tråkigt:( Vad gör jag för fel?

De får gurka nästan varje dag och har en stor luftspalt på ca 7-8 cm så varför lägger de inte ägg?

varför lägger de inte äggen?

snälla hjälp mig!:)

Akvariet

snailmilla
0

Hej Akvariet!

Det du kan göra är att sänka temperaturen och ge mindre mat ett par dagar - 1v. Därefter höja temperaturen med ett par grader och "lyxa til det" med extra godsaker som broccoli.

Har du "otur" är det så att du bara har snäckor av samma kön, det behövs två för en tango som man brukar säga ;)

1år är en bra ålder för snäckorna, det betyder att de måste trivas och må fint!

// Camilla www.appelsnackor.webs.com mer finns att läsa på hemsidan "fliken uppfödning"

akvariet
0

okej, men vad är rimligt att sänka tempen till, har 25 grader nu… dra ner till 22-23? sen är ju bara frågan hur jag ska göra för att sänka och höja tempen för sist jag satte i min värmare och satte på den på 26 grader blev vattnet överhettat vilket ledde till att 1 mal dog:(

men aja, det går nog att fixa på något sätt, varmare och kallare vatten kanske:)

sen skall jag "skäma" bort dem och då kommer de para sig säger du? :) hoppas det!:)

ang. könen har jag troligtvis 3 honor och KANSKE en hane som dock inte är könsmogen än så kanske därför jag inte får några kokonger? om jag kollar in ser jag en pytteliten trekant som inte ser ut att vara "fullvuxen" än så han är nog inte könsmogen än men då är de la bara å vänta:D

jo, 1 år ja:) och ännu är de inte fullvuxna än… :O de har lite kalkbrist men ger dom så mycket kalk som möjligt genom skalkross men de tycks inte gilla skalkross:( hmm…

Får la hoppas på att jag får en kalksköldpadda i julklapp:D:D:D

goamarie
0

ahaaa så om man får tag i 3 samkönade individer så blir det inga bebbar?

men är de svåra att se vad det är för kön på dom?

tänkte köpa snäckor till mammas akvarium men på sistånde är det mest jag som pysslar med baljan (om man bortser från matningen)

(sen mamma blev sjukskriven så är det jag som rensar filtret). och då jag inte är hos henen  varje dag så finns ju risken att det blir en himmelens massa snäckor om man får tag på en hane och en hona och inte tar bort kokongerna….??

i tanken nu så har hon en drös med zebraziklider (om det gör nån skilnad :p).

tror hon har sån där Ancistrus (dvs nåt malliknande) om de inte blev kvaddade sist jag rensade filtret för de har inte syns till sen dess (typ en vecka sen). spelar det in?

nybörjar marie med en miljooon frågor!!

histronica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske har malarna fått nytt gömställe? De brukar inte "kvaddas" för att man rengör filtret - men det beror såklart på vad du gjort.

Däremot är det inte att rekommendera äpplen till zebraciklider, som ju är rätt aggressiva i temperamentet. Äpplen ska gå med lite "snällare" fiskar då de annars kan bli pånaggade av cikliderna och då dessa är allätare, så "kan" de komma på att snäckorna går att äta - i vart fall alla mindre.

histronica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Akvariet:

Prova också att göra några större delvattenbyten men nån enstaka grad kallare vatten - det kan få dem att piggna till.

Hur stort vb gör du nu och hur ofta? mina lekte mer när jag gjorde några

tätare byten men lite större volym och någon grad kallare. Som ovan skrivit också så uppskattar de extra mat för att bli i lektagen. Men sen kan det ju såklart bero på att din hane inte är könsmogen än också Glad

goamarie
0

okej. men det borde fungera om man tar de största exemplaren som zooaffären har då?

goamarie
0

jag tryckte gansaks å rejält och mosade ner pumpen i behållaren för sugpropprna skulle fästa på glaset. och sen så såg jag Inte till dom. sen när mamma kom hem så såg hon inte helelr dom. fast idag sa hon att hon hade sett 2 av 3 så de har väl bara gömt sig effektivt

men hur funkar Ancistrus med äppelsnäckorna?

jag får väl köpa stora snäckor med avseende på zebracikliderna då kanske?

vill så gärna ha snails i det akvariumet också. men är de för jävla taskiga så kanske det inte går….

sussa08
0

Ancistrus är inget problem :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Jina
0

Min spelar fotboll med snäckorna :(