Golden i ett sällskapsakvarium???
Har köpt ett akvarium med olika Malawiciklider, men när de kom hem till mig så blev golden-cikliden bortjagad av allt och alla (nästan). Han (eller hon) blev stående i ett hörn och ville inte äta något. Efter ca två dagar flyttade jag då över denna fisk till ett litet akvarium som jag inte alls ska ha igång egentligen, å efter ca två dagar började han (eller hon) simma omkring och äta bra.
Jag har ett annat akvarium med guppies, fembandstetror och äppelsnäckor. Är det möjligt att sätta in golden-fisken där, eller äter den då upp innvånarna?
Vet inte vad jag ska göra eftersom jag antar att den kommer bli mobbad igen om jag sätter ner den hos de andra cikliderna.
Är det någon som har något tips?

Är det bara EN golden?
Jag tror inte att den kommer gå i sällskapsakvariet, speciellt inte med äpplena. Malawisar har tyvärr lite temperamtent, som du redan märkt.
Jag hade nog köpt ett gäng golden och släppt in alla tillsammans med den utstötte till malawikaret efter att ha möblerat om i det först. De gamla fiskarna kommer då inte ha hunnit bestämma vart de ska ha gränser för sina revir och kommer de ge sig på de nya fiskarna så kommer det bli jämnare fördelat över alla de nya fiskarna. Förhoppnignsvis kommer de nya fiskarna ha blivit accepterade inom några dagar :)
Tack för svar Ratata. :)
Ja, dessvärre är det bara en golden.
Köpte egentligen akvariet, å fick fiskarna på köpet. (Cikliderna ger dock mersmak efter bara lite drygt en vecka här hemma). Akvariet innehöll fyra malar,en golden, fyra röda zebror och två demasoni ciklid. Dock har jag lust att nacka den ena demasonin, då den gillar att jaga flertalet i akvariet, men den är så himla fin.
Akvariet är inte heller så stort, 180 l, så frågan är hur många golden till man sätta ihop med dem. Skulle ju då också gärna köpa unga fiskar, men hur kan det funka? En till fråga: när golden-fiskarna är yngre, hur ser man då skillnad på hona och hane?

Vad kul att du fastnat för malawi. Det är fina fiskar med lite action och de leker lätt, vilket gör att jag också fastnade för dem. Demasoni som är så fina! Om du inte vill ha kvar dem är det kanske bättre att annonsera eller lämna in dem till zooaffären i stället (de kanske kan vara snälla och ge rabatt på nya golden då;))? Det är dumt att ha en ensam fisk ur en art då alla malawis faktiskt kan korsa sig, vilket inte är önskvärt.
Med tanke på hur litet akvariet är så hade jag inte haft mer än två arter men kanske en fyra-fem av varje i stället. På golden är det väldigt svårt att se skillnad på hona och hanne, särskillt när de är unga. Hos vuxna viskar har hannen liiite större och jättesvarta fenor, samt starkare gul färg, men då är det förmodligen bara den dominanta hannen som ser ut så. Köper du tre stycken är det ju stor chans att du får med båda könen, jag upplever det inte som att hannarna är lika griniga som tex Melanochromis-arterna kan vara.
Som sagt tror jag att en ommöblering innan du släpper in de nya fiskarna kommer minimera skaderisken, men du får nog räkna med att de kommer få stå ut med lite stryk i början. Många gömställen är bra att ha också.
Jag håller med dig, demasonin är jättefin, därför skulle jag ju gärna vilja ha den kvar (men jag gillar inte att den tycker att den ska härja runt i hela akvariet).
Tre sorter i detta lilla akvarium tycker jag också är för mycket, men det ingick ju som sagt. Ska nog som ditt råd är, försöka ta mig någonstans och inhandla några fler golden och hoppas på det bästa.
Finns många ställen att gömma sig i, men skulle tydligen behövas fler (får ju inte plats bara).
Jag som var nöjd med minna guppisar mm, men efter att ha fått hem dessa Malawiciklider, så känns de så små, så små. Man ser de ju knappt. Jag förstår verkligen varför folk fastnar för dessa fina fiskar. 

Kom att tänka på en sak till. Två arter räcker som sagt gott och väl för det karet, men dina demasonis kan ha blivit så aggresiva för att det är få fiskar i akvariet. Det låter kanske lite motsägelsefullt men Malawiciklider blir ofta lugnare av att bo trångt, de minskar på sina revir för att det inte finns mer att ta av. Har man få fiskar kan det hända att någon får storhetsvansinne och försöker ta över hela stället.
Det behöver ju inte vara demasonisarna som flyttar heller, utan golden, men golden är tåligare och därmed kanske en bättre förstamalawi, precis som rödzebran.
Just det ja, har för mig att jag någonstans läste att det kan vara bättre med fler så att de bor lite trångt. När du nu tar upp det, så ligger det nog något i det. Får verkligen försöka skaffa lite fler golden, å hoppas att det går bra att behålla mina fina blå fiskar med.
Helt klart så verkar min sköna blå fisk ha fått storhetsvansinne. De enda, utav fiskar och malar, som han knappt jagar är den andra Demasoni och den stora gamla rödzebran.