Sjuka scalarer Hjälp!
Nyss köpt mig 4 scalarer och dom tynar bort det ser ut som om att dom fransar upp sig deras fenor tynarbort. jag trode det va svamp.. Men nu vet jag inte.. det ser även ut som att dom tappar sin förg som om någon vart och sudat ut deras färger.. va ska jag göra? bara dom nyinköpta fiskarna e sånna vad kan det va me dom? dom är inte heller matglada å dom e slöa.
tacksam för alla svar..
Fel vattenvärden? För litet utrymme kanske för dom, dom behöver ju minst 250 L? Fel mat? Fel temperatur?
Stort har dom tempen är rätt och även vattenvärdena kan det vara nått som dom kom hit med? har bara haft dom i tre dagar.
för ljus grus kan också orsaka sånt :P
Det låter ju som att det är något… att fenorna förstörs kan ju vara fenröta. Det är bakteriellt. Prova med någon behandling mot bakterier. I bakteriers spår kan det följa svamp så har du behandlat mot svamp så kan det ju vara så att grundorsaken - bakterierna - finns kvar. Att fiskarna förlorar färgen kan bero på att de otrivs. Orsaken till det kan ju vara miljön men det kan också bero på att de mår dåligt. Det finns också parasiter som gör att färgen blir dålig. Eftersom fiskarna är nya är det kanske troligt att de var smittade redan innan du köpte dem. Om de är sjuka så är ju risken stor att de smittat övriga fiskar. Om jag inte minns fel så är scalarer ganska skygga. En skrämd fisk är blek. Den dåliga matlusten kan bero på detta eller pga att de är sjuka. Vattenvärden… för mycket avfallsämnen i vattnet kan göra att fiskar tappar färg, får för mycket färg och blir slöa eller sprättiga.
Jaha… det var kanske inte klargörande… men det är ofta trixigt att ställa rätt diagnos. Om fenorna förstörs tycker jag att det är ett rätt tydligt tecken. Läs på om olika sjukdomar och titta efter fler tecken. Det kan ju vara fråga om en kombination av olika sjukdomar. Det kan vara fläckar och prickar, ett fint puder på fisken, tecken på klåda, andningssvårigheter… hur ser förresten fenornas kanter ut?