Passande mal i 67liters?
Skaffade ett begagnat 67liters förra veckan och ska börja flytta över lite av fiskarna från mitt andra akvarium så fort jag köpt grus och någon växt.
Det är ungefär 70x30x35cm om jag inte minns fel.
Är sjukt intresserad av att skaffa en L-mal och ha i det! Men har inte hittat någon som passar storleksmässigt förutom vanlig Ancistrus och det är ingen mal jag är jätteintresserad av. Tycker att Zebra Pleco är grymt fina, men vad jag har uppfattat det så är de väldigt sällsynta i sverige och när man väl hittar någon som säljer så är priset skyhögt?
Någon som har tips på en snygg och inte allt för dyr mal som skulle passa i mitt akvarium?
/ Emma
Nån Peckoltia kanske? L015 eller L134? 2 snygga och inte allt för svåra l-malar, L015 är väl något billigare än L134.
Är du intresserad av zebror bör du testa att hålla nån annan l-mal innan, de är som sagt väldigt känsliga och som du själv redan vet så kostar de en del.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Skulle kanske satsa på clown pleco, brukar ligga på runt 300 kronor som sagt, och blir inte sötrre än 8 cm. :)
#3 Finns ett antal l-malar som är billigare än 300kr..Men det beror väl iofs lite på var man bor.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#2 L134 var häftiga! Vilken pris ligger de på ett ungefär?
#3 De var inte heller så dumma! :) Vanliga i zooaffärer?
Hittade en till mal jag blev intresserad utav, men ingen info om den.. Hypancistrus sp. L136. Någon som vet något om denna?
Jag bor i västsverige i Vänersborg, men närmsta zooaffär jag känner till som säljer fiskar ligger i Trollhättan.
/ Emma
eller vänta.. den kanske är för stor för mitt akvarium? L136 alltså..
/ Emma
jodå de är rätt vanliga :)
testa å söka på snowball, vissa brukar heta så de vitprickiga.
golden nuggets brukar inte helelr vara så fasligt dyra, tror vi hade några för 200 förut. rätt snygga :)
#5 L134 ligger väl på 600kr och uppåt ungefär..
L136 är inte så vanlig, den är nog ganska svår att få tag på.
Golden nugget som nämns i inlägg #9 är defenitivt inget som passar i ett 67L akvarium.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#8 Hittar tyvärr inget om dem.. vore snällt om du kunde länka någon sida kanske? :)
#10 Okej, är de svåra att få tag på i en vanlig djuraffär? Tyckte om dem, väldigt fina :) Är de svårskötta? Växt/allätare?
Alltså inget för mig då..
/ Emma
http://www.aquaticcommunity.com/pleco/snowball.php
Snowball plecos
#11 Det är nog väldigt svårt att få tag på dem i djuraffär är jag rädd för.. De finns iaf inte inne hos någon av grossisterna just nu.
Om de är lätta eller svåra vågar jag inte uttala mig om.. Det är ingen art det skrivs så mycket om på forumen…
//GuUuLd,
-IE Photography-
#12 Kan säga att det finns ett antal prickiga arter som kallas för snowball pleco och de flesta är i största laget för ett såhär litet akvarium.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#13 L015 då, är de lättare att få tag på? Den var inte heller så tokig när jag väl tänker efter. Bara en nackdel och det är ju att den malen inte äter alger vad jag läst på zoopet..
/ Emma
#15 L015 är ganska lätt att få tag på, då det även är många som lyckats odla den. De ligger på runt 350Kr/st butikspris, privat går det att hitta den för ca. 100-150kr.
Näe de äter nog inte alger, men då kan jag tala om det att när det kommer till l-malar så ratar de flesta av dem alger.
En som jag dock vet äter alger är L239 men de är lite dyrare, ungefär samma prisklass som L134 men kan vara svårare att få tag på. Har själv 5st såna..
//GuUuLd,
-IE Photography-
#16 Men så bra! :) Ska först och främst leta privat då, men om det inte finns så blir det väl en tur till djuraffären och se vad de har.
L239 var riktigt häftiga! Men tror redan jag har bestämt mig faktiskt :) Hur många L015 skulle man kunna ha i mitt akvarium plus ett par andra fiskar? Skulle man kunna ha en hona och en hane utan problem? Skulle vara kul att försöka odla lite smått :)
/ Emma
#17 Har inte djuraffären några hemma så kan de alltid beställa hem, just l-malar brukar det inte finnas så gott om i butikerna.
Jag skulle säga max. 2st, det är ändå ett ganska litet akvarium.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Är själv lite intresserad av L239 och undrar hur pass lätt den är som nybörjar L-mal? :)
#19 Var inte den första l-malen jag köpte iaf, dock tycker inte jag att de är så svåra. Men vet många som hållt på med l-malar längre tid som gått och köpt sig några L239 som tråkigt nog dött efter någon vecka. Så jag vet att många uppfattar den som ganska svår. Dock uppfattas de flesta baryancistrus arterna som svåra och är därmed inga bra nybörjarmalar.
Peckoltia släktet tillhör väl de som är bland de lättaste..
//GuUuLd,
-IE Photography-
#20 Tack då vet jag. :)
#18 Okej, tack så mycket! :)
/ Emma