Fryser växter via posten
Hej.
Jag behöver nya växter till mitt akvarie och har kollat lite på tradera. Men fryser inte de om man skickar de nu? Har för mig jag har läst det någonstans.
joo… det tror jag väl… vänta eller köp i zoobutik
okej, tack, jag väntar nog då.
Vår enda zoobutik är inte så seriös och har inte de växterna jag vill ha. Så känner att jag lika gärna kan köpa av privatperson, då kan man hitta mer. =)
Dom fryser nog inte om dom skickas med heat pack.
Fick växter + räkor på posten igår. Med heat pack. Gick utmärkt :)
de på tradera har nog inte heatpack men ska fråga. =)
Fått växter skickade utan heatpack men i endera frigolitisolerad låda, eller inlidade i tidningspapper och i igentejpat mjölkpaket.
Fryser inte bara de inte blir liggande ute.
Många traderasäljare har heatpack om man frågar, men min erfarenhet är att det inte behövs om man bara ser till att den inte blir liggande i lådan X h.
Jag fick växter hemskickade för några veckor sen. Ingen heatpack och i en vanlig kartong med lite toapapper som isolering. De mådde kanon.
Beror ju på vad det är för temp där man bor och den som säljer. Här till exempel droppade det till -23 på kvällen från -9 på dagen nyligen
Jag har fått hem växter ner till minus 30. Packas de bara rätt (tidningspapper + kartong) och man ser till att de inte blir liggande i lådan är det inga problem.
Äppelsnäckorna jag köpte kom med heatpack, men lyckades träffa dagen då det var -25. Inga problem.
Så som sagt, här har det inte varit minsta problem när jag köpt via tradera, iofs har jag köpt av de som säljer mkt växter och är vana att packa, men..