Nyttodjur?
Vilka olika "nyttodjur" finns det som alternativ till akvariumet? Vet om malar och snäckor. Och hur stor skillnad gör dem egentligen?
Mvh Ellenfyrkant
Jag tycker sniglar är bäst :) för att dom äter inte bara alger utan även fiskbajset, och deras avföring blir inga korvar utan typ som sand på dom 10 jag har :) Mitt kar är helt klart renarä an va sambons är! jag har snäckor och han har malar :)
Malar kan inte leva helt på alger heller och min erfarenhet av malar är att dom inte äter alger över huvud taget om de vet att dom får tex maltabletter ist, då jag skulle rekomendera snäckor :)

Håller med #1 snäckor är helt klart ett mycket bra "nyttodjur" men även malar och framförallt räkor är duktiga:D
Snäckor är effektiva och skräpar inte ner så mycket och äter konstant fast är lite sega (tidsmässigt, långsamma) på att äta.
Malar är också effektiva, de blir stora vilket betyder att de lätt kan skrapa loss alger från växter, rötter glaset mm. på nolltid, de är snabba på sina arbeten helt enkelt. Men de bajsar ju mest av "nyttodjuren".
Räkan tycker jag är det smidigaste "nyttodjuret" då den är liten och kommer åt alger och skräp där inga andra kommer åt så som i små springor, inne bland mossor, i stängselväxter mfl. De bajsar mycket lite och är billiga att ha då de inte behöver mycket att äta.
Räkor är helt klart de BÄSTA "nyttodjuren" för mig!:D
#3 det viste inte jag att räkor var städare :) har funderat på att skaffa gula men jag har inte ricktigt bestämt det än…

Intressant!
Fler svar är välkommna. 
Mvh Ellenfyrkant
Jag tycker bäst om äppelsnäckor för jag tycker dem är finare och lite roligare än räkorna, men städar minst lika bra enligt mig.
Men smaken är ju som baken….

#4 jo, de är jätteduktiga, dem bästa av de algätande räkorna är amanoräkan…

Funderar på om jag skulle ta och skaffa antingen ett gäng räkor eller några snäckor… Men vill inte ha någon som äter på växterna! Hur ser era växter ut med räkor och snäckor i akvariet?
Hur flitiga är siamesiska algätare i jämföreslse med dessa?
Mvh Ellenfyrkant
Snäckorna jag har har aldrig gett sig på och ätit på växterna, aldrig. För räkorna tror jag inte ens det är möjligt, dom har så små klor.
Mina siameser var ganska så duktiga att äta alger tills de blev ungefär 5-6 cm, då upptäckte dom att äta maltabletter och fiskfoder var mycket bättre och lättare. Nu är dom 10 cm och först vid matdags och jag har aldrig sett dom äta alger mer :P
Anentome helena är bra. Jag gillar malajer också.
Her man sand och inte grus så gräver de ner sig och luftar bottematerialet - såvida det inte är alltför äckligt och fullt av sumpgas - då vill de förstås inte gräva ner sig. Helenorna håller alla andra snäckarter väldigt kort och kanske tom utrotar dem. De förökar sig inte lika vansinnigt fort som "skräpsnäckor"
Bästa nyttodjuren tycker jag är de som inte syns eller nätt och jämt syns för den som har skarpt öga… men det var nog inte den sortens djur som efterfrågades här.
#9 har läst någonstans att yngre siameser är bättre algätare. Samma gäller Ancistrus. Det har med åldern att göra. De är kanske olika behov av energi och vitaminer under uppväxt och senare vuxet liv.
Jag har heller aldrig sett mina äppelsnäckor äta på växter.
Förutom typ döda blad som ligger och skräpar, men det är ju bara toppen!

#10 Helenorna äter väl inte alger? De är ju rovsnäckor. Eller syftade du bara på att de är nyttodjur för att de äter upp skräpsnäckor?
Jag gillar nog räkor mer som "städare" än äppelsnäckor. Tycker att äpplen skräpar ner mer än de äter, men fina är de. Har man toffsalger däremot så är nog siamesisk algätare bäst. Fast som #9 och #10 skriver så blir de inte lika effektiva när de blir gamla och lata ;)
#12 Helenor äter nog lite av varje skulle jag tro men man kan ju misstänka att de gillar andra snäckor mer än alger. De är nog energirikare eller nåt. Alger slinker nog ner om det inte finns något godare… men man ska nog inte vänta sig att de håller efter alger på något effektivt sätt. Trådalger och andra äckliga alger tror jag inte går alls. Matrester är de dock bra på att ta hand om… liksom andra snäckor.
Räkor är jättefina städare… och skojiga också :) … men de blir lätt uppätna själva om man har den sortens fiskar så då kan Helenor vara bra… och de städar bort skräpsnäckor också vilket ingen annan städare gör.
Tänkte bara att jag ska lägga till helenorna till listan över andra fina städare eftersom de inte redan fanns med.

#13 Ja tack för det, kan ju vara kul att kolla upp!
Tillhör palettcikliden "den sortens fiskar"? (som äter räkor)
Och går det inte att ha några större snäckor till helena heller? T.ex. vuxna äpplen?
Mvh Ellenfyrkant
#14 Oh-ja! Palettciklider har stor mun, gott självförtroende och är glupska! :) Det ska allt vara en stor räka om den ska få vara ifred. Små körsbärs-räkor och liknande lär slinka ner om paletten hittar dem.
Andra snäckor med helenor…. hm, vet inte. Om du är rädd om äpplen men vill bli av med skräpsnäckor kan ju helenorna få gå ett tag i burken och medan äpplena får bo på annat håll.

#15 Har inga skräpsnäckor nu men har förstått att det är ett ganska vanligt problem som kommer med nyinköpta växter och så… Och helena är ju ganska fina de med.
Så det gör ju inget att vara förberedd.
Men äppelsnäckorna städar ju på ett annat sätt.
Hm, då kanske jag får vänta med räkor tills paletterna är ett minne blott. 
Mvh Ellenfyrkant
#16 jo, jag tror att alla förr eller senare får med sig skräpsnäckor hem. Det är bara att räkna med det.
Tyvärr har jag aldrig haft äpplen men skulle bra gärna vilja prova någon gång. De är fina :)
Jo, vänta med räkor… det skulle bli en dyr dessert att bjuda paletterna på.

#17 Haha, verkligen!
Men du vet alltså inte hur det skulle gå med både helena och äpplen? Någon annan som har koll?
Mvh Ellenfyrkant

Jag blev lite fundersam om helenor äter alger, då jag hört att de kan vara en bra snäckutrotarlösning. Först äter de upp "skräpsnäckor", sen de egna i brist på annat så försvinner alla till slut.
Provade att ha helenor med mina malawisar och de fungerade inte, så tyvärr klarar inte helenorna av vad som helst. Jättesynd då de är väldigt fina (och jag är väldigt trött på mina skräpsnäckorna, som malawisarna dessvärre inte är intresserade av).
Man rekomenderar inte att ha helenor med NÅGRA snäckor, då de tydligen ska kunna ge sig på till och med äpplen, dock har jag svårt att tro att de kan ge sig på de allra största, om de inte sammarbetar dvs ;)
#19 Jag funderar på om helenor kanske tar tuggor ur äppen och skadar dem och kanske småningom tar död på dem… men det är bara rent gissande och fabulerande från min sida. Jag vet inte.
Jaså malawisar tar helenor… men de har ju så hårt skal! Malawisar är ju rejäla men jag visste inte att de var så rejäla.
Har haft Helenor i ett akvarium väldigt länge och de har inte gjort slut på sig själva. Kanske det beror på hur stor tillgången på mat är.

#19 Du menar alltså att de äter varandra (helenorna) om de inte har skräpsnäckor att tugga i sig? Beror det på brist på annan föda eller äter de hellre varandra än den vanliga maten? Vad utfodrar man helenor med btw ?
Mvh Ellenfyrkant

#20 De tuggar inte sönder skalet, nej. De biter på det stackars lilla blötdjuret så fort det tittar ut ur sitt skal, vilket resluterar i att de inte vågar visa sig och tynar bort. Jättetråkigt :(
#21 Finns det tillgång till annan mat (matrester eller mat i tablettform) så kommer det alltid att prioriteras över annan mat, då det är lättast att få tag på. Äter upp varandra gör de bara om inget annat finns tillgängligt.
#22 Aha… på så vis. Vad trist att bli misshandlad så fort fort man vågar visa sig och li tvungen att sitta inne och svälta ihjäl :/

#23 Ja, de hade nog svultit ihjäl om jag inte hade flyttat på dem (de som gick att hitta dvs), för de var väldigt små och klena efter vistelsen med mina dumfiskar.
Ha ALDRIG helenor och äpplen i samma akvarium!!!
Helenorna äter även de stora äppelsnäckorna…. Jag tog sedan bort mina helenor när jag upptäckte detta. Men plockar fortfarande bebisar ifrån helenorna som äter upp några av mina äppel bebisar =/
Helenorna lägger ju ägg i vattnet. På stenar och rötter och sånt.
Och jag hade bara två och har trotts det plockat 3-4 bebisar ifrån helenorna. Det finns garanterat fler som gömmer sig bland alla växter osv…