Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3766 ggr
sskaniner
0

vad för fel?

vad gör jag för fel hela tiden?

hade akvarium när jag var mindre och det var aldrig några problem med fiskarna då men nu dör dom alla en efter en.
haft mitt akvarium i 1,5mån nu ca

från början köpte jag:

5guppy varav 1lever

3black molly varav ingen lever

8neontetra varav 7lever

2slöjdstjärtar och 2neontetror varav alla 4lever

och 2malar som båda lever.

alltså har 8fiskar dött o min fråga e varför?

ger dom mat ungeför så att dom får 2dagar på rad sen hoppar jag över 1dag o sen får dom mat igen i 2dagar o vidare.

och dom får bara så mycket mat som dom äter upp inom 1min.

vad gör jag för fel?

visste inte vilken grupp så jag gissa :) hoppas det blev rätt

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Nooon2
0

Guppy från zoobutik verkar vara känsliga djur nu för tiden. Jag tror att de avlas för hårt och odlas under specifika förhållande som gör att de har dålig motståndskraft. Det kan gå mycket bättre om du köper av någon annan akvarieintresserad. De fiskar du får då har vuxit upp på ett annat sätt och kommer kanske också från en annan stam.
Molly kan det vara lite lika med. De kan också behöva ha salt i vattnet för att klara sig.

Håll ögonen på fiskarna. Leta efter sjukdomssymptom så att du kan stämma i bäcken om det skulle vara så att en smitta sprider sig.
Svaga fiskar som lätt blir sjuka kan nog bidra till att en dålig bakterie etablerar sig och sprider sig till andra fiskar.

Det låter som om du gör alldeles rätt med ditt akvarium. Hur stort är akvariet? många fiskar på litet utrymme ger dlig vattenkvalité.  Fiskar producerar skit och skiten omvandlas till ammoniak och sedan nitrit och sedan nitrat…. ooom du har tillräckligt många bra bakterier i akvariet. Har bakterierna inte hunnit bli tillräckligt många än så kan du ha för höga halter av ammoniak och/eller nitrit. De är giftiga och kan ta kol på fisk. Kolla efter symptom och se efter vattenbytena ordentligt om du misstänker detta så att du får ner nivåerna. Nitrat är inte heller hälsosamt men är inte lika farligt som de andra två ämnena.

sskaniner
0

jag byter ca 1/3 varanan vecka e det bra?

jag har ett akvarium på ca 160 och ett på ca 50-60

alla fiskarna e i det stora sen flyttade jag över 2guppyhonor och 1mal till det lilla för dom skulle ha ungar.

den ena fick ungar så jag har ett yngel i det sen den andra honan han aldrig få ungarna innan hon dog.

det var en djuraffär jag köpte fiskarna ifrån men dom sa att dom köper in fiskar från seriösa folk men det kanske inte stämmer:(

ser nu att jag skrev fel, det ska vara:

8neontetra varav 7lever

2slöjdstjärtar och 2 BOTIAN varav alla 4lever

//Sandra Johansson

Nooon2
0

"jag byter ca 1/3 varanan vecka e det bra?"

Jo, det är bra.:)

"jag har ett akvarium på ca 160 och ett på ca 50-60"

Ordentligt med plats - nice:)

"alla fiskarna e i det stora sen flyttade jag över 2guppyhonor och 1mal till det lilla för dom skulle ha ungar.

den ena fick ungar så jag har ett yngel i det sen den andra honan han aldrig få ungarna innan hon dog."

Tråkigt att hon dog. :( 
Det där ynglet kanske växer upp till en tåligare fisk :)

"det var en djuraffär jag köpte fiskarna ifrån men dom sa att dom köper in fiskar från seriösa folk men det kanske inte stämmer:("

Jo, de köper nog från seriöst folk. Det verkar vara lite besvärligt med odlade guppys överallt. Jag undrar om det överhuvudtaget finns tåliagre guppys att få tag på… om man inte köper från privata odlare.

"ser nu att jag skrev fel, det ska vara:

8neontetra varav 7lever

2slöjdstjärtar och 2 BOTIAN varav alla 4lever"

Botia - är det dvärgbotia eller den andra?
Botia och slöjstjärtar blir väldigtstora… du vet nog det… du får räkna med att skaffa större åt dem senare.
Slöjstjärta skitar ner mer än de flesta andra fiskar. Tänk på att hålla efter vattenbytena. Jag gissar att det är ganska små nu. I framtiden kommer du kanske att behöva byta vatten oftare.

..men dödsfallen… Guppy och molly kan jag som sagt tänka beror på att de inte tålde flytten och förändringen…. Neontetran… jaa… hur ser de andra ut? Några sjukdomssymptom? Annars skulle jag avskriva den enda som svinn med okänd dödsorsak.

sskaniner
0

jag vet inte om det e dvärgbotia eller inte men jag gissar på det men jag har redan nytt hem till dom sen när dom blir förstora då jag var tvungen att få bort sniglarna o då sa dom på en annan djuraffär att jag skulle ha såna så mormor köpte med såna.
min killes kompis hade ett STORT akvarium.

samma med slöjdstjärtarna, dom åker oxå till en kompis sen som har en stor damm hon skulle ha dom i.
hon sa att det skulle gå att släppa i dom där så jag gissar på att det stämmer för det kan jag inget om:)

//Sandra Johansson