Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2794 ggr
Mezzzanina
0

Skall jag oroa mig?

Halloj på er!

Idag när jag städade i akvariet hittade jag en pytte pytte lite svart snäcka.

Jag har hört många som fått problem med denna typ av små snäckor i akvarium och nu blev jag orolig när jag då hittade en i mitt akvarium.

Har hört berättelser där folk berättat att de fått massor i sina akvarium och inte blivit av med dem.

Jag vet ingenting annars om denna typ av pytte pytte små snäckor.

Men jag har noterat att flera av mina växter börjat få en massa hål i sog.Men hålen trodde jag kom från en räka som jag nyligen skaffade till akvariet.

Någon här som  kan berätta för mig om dessa små små snäckor och ifall jag bör oroa mig?

Nooon2
0

Nä, oroa dig inte.
För det första är det nog egentligen bara en tidsfråga innan snäckor flyttar in i ett akvarium. Det är som med alger - de finns där. Det är bara om det hela urartar och går överstyr som de egentligen blir ett problem. Annars är de ju faktiskt till nytta. Man håller efter dem så att de inte blir för många. Hålen i bladen kan visst vara snäckors verk men det kan också vara näringsbrist. Jag tror inte att räkan gjort hålen men den kan säkert vara där och peta för att där finns dött material och kanske mikrosmå kryp att äta.

Håll efter snäckorna så blir det nog bra.

-Du kan plocka för hand om du är tålmodig. Tar du alla du ser så finns det ändå många kvar.

-Du ska begränsa maten så att det inte ligger rester kvar.

-Du kan ha lite torvfiltrering om det passar de övriga invånarna. Den vattenkvalité du får då gillas inte riktigt av snäckor.

-Du kan köpa några Anentome Helena. De äter upp de små snäckorna. Helenorna förökar sig inte så galet fort som så kallade "skräpsnäckor" och är lättare att begränsa om du skulle tycka att det skulle behövas - lägg i en fodertablett, se dem samlas, plocka, sälj :) Förutom att helenorna äter andra snäckor så gör de samma jobb som alla andra snäckor. Om de blir många och maten inte räcker till så ger de sig förstås också på växter… men de är som sagt lätta att hålla ordning på.

Det finns gifter att lägga i akvariet för att ta kol på snäckor… men det är starka grejor och förutom att det är ohälsosamt för dig  så lär det nog döda av de nyttiga bakterierna i ditt akvarium och paja den ekologiska balansen och jag har mycket svårt att tro att det är ofarligt för fiskar och växter. Räkor lär med all säkerhet dö knall och fall av det. Dessutom forsätter giftet att döda sedan det runnit ut i avloppet.
…och så fort du tar in någon ny växt så har du snäckorna där igen. Skippa gifter.

HeidiH
0

I mitt stora akvarie har jag haft snäckor. De stör mig inte direkt. Nån gång kan jag få för mig att rensa ur en del, då jag tycker att de blir väl många. Men de håller sig faktiskt på en rätt rimlig nivå, så det är inte så att de fullständigt exploderar i antal, inte hos mig iaf. Blir det extremmånga så kan det vara att det finns gott om mat åt dem, att man då matar för mkt.

Mezzzanina
0

Tack snälla för svar.GladJag hade precis fått höra skräckhistorier av en väninna där hela akvariet kryllade av sådana små svarta snäckor och hon berättade att det inte hjälpte hur många hon än plockade ur akvariet så blev de bara fler och fler.

Jag skall ta och åka till min akvariehandel och fråga efter Anentome Helena.Jag vill inte gärna använda gifter i mitt akvarium.

Nooon2
0

#3 Jag har ett akvarium med massor av snäckor och det går jättebra. Jag behöver just aldrig rensa bland dem. I sanden bor det malajer och överallt annars bor det allehanda skräpsnäckor. I början var snäckorna många fler och jag rensade ibland men nu är de inte alls lika många. Det är torv i vattnet och det gör väl att de inte förökar sig så mycket. Jag undrar också om nematoder eller andra mikrosmå kryp gör att de begränsas. Jag vet inte - i var fall går det bra och snäckorna gör stor nytta.  Jag vill inte bli av med dem alls - de behövs.
I det andra akvariet i vårt hem bor det massor av helenor… inte ett spår av någon annan snäcka, aldrig. :)

Visst kan snäckor bli till bekymmer men inte alltid…och de är inte så svåra att komma överens med om man vet hur de ska tas :)