Hur lösa flytt på bäst sätt?
Hej hej,
Har en liten fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med :) Jag ska nämligen flytta till Norrland från Stockholm, alltså ca 100 mil och jag har ett 160L, ett 54L och ett 17L akvarium och frågan är hur jag på bästa sätt ska frakta akvarierna och fiskarna utan att något/n går sönder/dör. Någon som har erfarenhet eller tips på hur jag ska lösa det?

jag flyttade från Jönköping till Sthlm. det är ju bara drygt 35 mil eller så iof.
Jag hade mina fiskar i påsar från akvarieaffären. Sen hade jag påsarna i små "kylväskor" i "tyg" från Rusta. Givetvis är "hårda" kylväskor bättre OM en påse skulle gå sönder. I kylväskorna hade jag en 0,5 liters petflaska med aningens varmare vatten. Nu planerade jag nog det här lite dåligt å mina fiskar fick ligga LÄÄNGe i påsarna, men de klarade det. Jag tror de låg mellan 14 och typ 00 på natten. Trodde varenda fisk skulle vara död, men icke! Till o med ynglet på ca 0,5 cm klarade sig.
Växterena packade jag likadant, en del hade jag i en stor plastbalja, tillsammas med "filtermaterialet". För att det skulle hålla sig blött och att en del bakterier förhoppningvis överleva. Sanden tvättade jag rent.
Ska man ta ut sanden ur akvariumet eller kan man låta den vara kvar? Sen är det väl bättre om man inte rengör den så man snabbade kan få igång avkariumet?
Som norrlänning vill jag bara påminna att våren fortfarande är långt bort där uppe och att det kan vara riktigt kallt ett bra tag till. Lätt att glömma nu när det är så fint i de södra delarna.

Jag tog ut sanden och tvättade den. Kändes inte sådär himla fräscht att behålla skiten i samt att jag inte vet hur länge bekaterierna överlever. Dum tom de bra bakteriena "dör" då förgiftar man väl nästan karet då det kommer igång.
#3 Jo jag vet, jag var där i helgen, lite därför jag frågar om tips, allt måste nämligen vara ute ur lägenheten om exakt en månad! :)
#4 Okej!
#3 Jo jag vet, jag var där i helgen, lite därför jag frågar om tips, allt måste nämligen vara ute ur lägenheten om exakt en månad! :)
#4 Okej!