Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 5320 ggr
Otario
0

Mager platy..

Hej,

En av mina tre st platys har blivit äckligt mager.. vilket oroar mig eftersom jag matar mina fiskar regelbundet och MINST varannan dag, alltså oftast en gång/dag med fryst räk-mix som de älskar.

Undrar hur jag ska få upp henne i vikt, för vill ju självklart inte att hon ska dö :( Jättefin är hon. 

Är det maten det är fel på, alltså om den innehåller för lite näring, eller något sådant? Behöver jag mata flera ggr/dag istället? Eller är hon sjuk på något sätt?

Den som har en lösning på detta kommer jag vara evigt tacksam!

Mvh Emma
(la säkert denna under fel kategori.. men fanns inget bättre, inte vad jag hittade iaf.)

/ Emma

Otario
0

putt

/ Emma

hindul
0

Kommer hon åt maten när du matar? Jag menar, de andra fiskarna är kanske ivrigare än hon och då kommer hon inte fram till maten innan den är slut. I så fall kanske du kunde avskilja henne ett tag, så att hon verkligen får sin mat.

Du kunde ju prova att mata lite men ofta istället. Och prova att variera fodret - t ex flingfoder en gång och räkmix en gång varje dag.

Är det bara hon av alla fiskar, som är påverkad?
Ser du några andra sjukdomstecken på henne eller någon annan?

Hur är det med vattenvärdena? Är det länge sedan du gjorde vattenbyte?

Eller har hon varit tjock och plötsligt blivit mager väldigt fort? Då kan hon ju ha släppt en kull yngel, helt enkelt.

Otario
0

Ja, hon och de andra två platysarna är på maten mest av alla fiskarna när jag ger dem så jag vet ju att hon får i sig mat i alla fall. När du säger avskilja, ska jag sätta henne i ett eget akvarium då eller finns det något annat alternativ?

Bra tips. Ska nog köpa en burk med flingfoder snart.

Det är bara hon som ser undernärd ut, alla andra ser rätt så normala ut i mina ögon. Men är inte säker på om hon är sjuk heller för hon simmar runt som vanligt. Fast en grej stör mig lite och det är att det ser ut som om ryggen är lite "krökt" men det kanske bara beror på att hon knappt har något fett? Eller är hon faktiskt sjuk på något sätt?

Jag har inte gjort några tester på vattnet alls så vet inte hur värdena ligger till.. Bytte en tredjedel av vattnet i fredags, så det borde inte vara något problem?

Nja, hon har inte varit speciellt stor men blev extremt mager på bara några dagar.. Så är inte riktigt säker alls. Den andra honan jag har var smällfet för någon vecka sedan och är nu normal, så antar att hon i alla fall har släppt en kull med yngel som snabbt har blivit mat till de andra fiskarna… Men med den magra vet jag verkligen inte alls.

/ Emma

[aammE]
0

Kan ju vara inälvsparasiter, jag skulle avmaska med axilur.