Svarta fläckar!!
Hej. Jag har en guldfärgad slöjstjärt som har fått svarta missfärgningar på huvudet: under munnen och vid gälarna. Är det någon som vet vad det kan vara? Han verkar pigg i övrigt och är matglad. Jag planterade nya växter för en vecka sedan, kan det bero på det?
bild?
Ibland kan färgen helt enkelt ändras en del med tiden. Kan ju vara så nu oxå.
Är guldfisken ung? isåfall kan det bara vara en färgförändring och inget att oroa sig över.
men dock låter det mest som om den har fått "brännmärken". kolla amoiak-värdet på vattnet, du kanske bör göra ett litet vattenbyte per dag för att försöka få ner nivån, ifall det är amoniaken som är boven :)

Hej! Tack för era snabba svar! Ja, kanske är det ammoniak?? Jag kört igång med att byta lite av vattnet varje dag + att jag tänkte ha i lite salt (2 -3 msk, ett tips jag såg någonstans här på forumet). Hoppas att det fungerar och att det blir bättre och att inte slöjstjärten dör!!!
hur stort kar har du och vad har du i?
Brukar väl vara mer som rött i till exempel fenor om vattnet spökar av den anledningen

Dom där svarta fläckarna ser precis ut som de kommer från ett foder med spirulinaalger i.
Checka av foderburken, vet ja. Om det är sådana fläckar behöver du inte vara ett dugg orolig, det är helt ofarligt. Att tillsätta spirulina i fiskfoder är för att förbättra den röda färgen på fiskarna. Lite som om vi skulle käka en påse morötter om dan så vi blir bruna (gula) i skinnet.
Detta fenomen är välkänt bland ciklidfolket. Idag använder man hellre astaxanthin i räkmixer man ger malawiciklider t.ex. just pga risken att få svarta fläckar på fiskarna.
Mvh Crowone

Hmm…glömde säga det att fläckarna försvinner av sif självt efter några veckor med spirulinafritt foder.