Foder frågor.
Nu har jag inte hållt på så länge. Men jag har läst massor och det här är vad som fastnat…
Växtätare ska inte ha kött så ofta pga deras mage.
Köttätare är allätare men vill ha varierad kost.
Då undrar jag, vilka av mina fiskar är enbart växtätare?
Dalmatiner Molly, Segelfens Molly, Platy, Neontetra, Svärdbärare, Guppy, Ancistrus.
Jag har ju prakt botior också som jag ger tabletter med kött i och ibland kyckling, fiskbullar osv. Men alla fiskarna är som GALNA i det och äter ju också. Ancistrusarna är inte fullt så galna som dom andra…
Dessutom finns det ju dom som ger mygglarver varje dag. Klassas inte det som "kött"?

alla fiskar du har är allätare förutom ancistruse. De övriga fiskarna vill helst ha varierad kost.
Anledningen till att många ger sina fiskar köttfoder som första "ching" är för att kött inehåller mera näring och mineraler vilket får fiskarna att bygga upp sitt imunförsvar och dessutom bli mer färgstarka… Sen så har det antagligen med att det är naturligt för dom att få jaga lite mygglarver mm. då och då…
Om du inte vill slösa pengar på en massa dyrt köttfoder till dina fiskar så kan du ju alltid "odla" skräpsnäckor som du sedan krosar skalet på och slänger ner i akvariet, fiskarna älskar det!
Lycka till med fodervalet nu!
Akvariet

Okej! Då kan jag fortsätta ge dom lite olika då:-)
#1 Hur odlar man skräpsnäckor? 

Jag fick med skräpsnäckor från djuraffären när jag köpte växter.
Vill du ha är det nog bara att åka dit och fråga om du kan få några. Sen sköter dom resten själva;-) Dom förökar sig SUPER SNABBT!