Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 8270 ggr
Otario
0

Gravid platy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina tre platys har blivit jättetjock om man jämför med de andra två och en av de andra har "förföljt" denna som jag antar är en hona. Har de två fiskarna lekt? Har ingen aning om hur man ser skillnad på könen, någon som vet och kan förklara? Skulle vara till stor hjälp! Sen om hon skulle vara gravid, ska man införskaffa en yngelpåse och lägga henne i?

Tacksam för svar!

~ På bilden är hon som hon brukar se ut "normalt".

/ Emma

Ketang
0

Skillnaden mellan hane och hona synd tydligt på platy.

Din bild är tagen på en hona. Det ser du på fenan under magen.

Det här är en Segelfens Molly hane. Han har inte den fenan under magen utan en snopp.

Ser du skillnaden?

Din platy bär troligtvis på yngel, men ser inte ut som hon är riktigt klar att släppa dom. Kan tänka mig att det kanske tar någon vecka till i alla fall. När hon börjar ändra beteende mönster är det dags att flytta henne till en yngel kasse. Förändrat beteende kan vara att hon står stilla på botten eller vid ytan längre perioder. Eller att hon gömmer sig bland växterna och är ganska stilla där.

Vissa mollysar och platysar ser ut att vara nära att spricka dagarna innan ynglen kommer!

Otario
0

Ja, jag ser skillnaden klart och tydligt nu när jag vet vad jag ska titta på. Då måste jag alltså ha två honor och en hane :) Fast han verkar bara vara intresserad utav honan jag tror är gravid. Vad kan det bero på?

Bilden är tagen innan hon blev tjock.. lägger upp några nya.
Hur lång tid bär de på ynglen innan de föds?

Ska köpa en yngelkasse någon dag. Vad ska man ge ynglen när de kommer? Äter de samma frysfoder som mina vuxna eller behöver de något annat?

Förlåt för många frågor, men är nybörjare när det gäller uppfödning av fiskar.

/ Emma

Otario
0

kanske inte syns så jättemycket på denna att hon är tjock men aja..
hanen och framtida pappan är till vänster :)

/ Emma

Ketang
0

Jag är också nybörjare ;-) Men jag läser på mycket så lite har nog fastnat. Vad jag förstått det som så går dom ca 25dygn innan dom släpper yngel. MEN dom kan tydligen hålla på spermierna i flera månader och sen "befrukta sig själva" när dom vill.

Att hanen mest är intresserad av honan som bär yngel tror jag kan bero på att det snart är dags. Men sen är det nog lite som med hundar, man kan inte alltid lita på dom ;-) Hanen kanske bara tycker att den honan är snyggare än den andra ;-)

Yngel äter det dina andra fiskar äter fast i mindre bitar. Ger du flingfoder kan du smula sönder det. Frysta larver brukar jag tina upp i vatten först och sen dra upp i en spruta och trycka ut på botten. Men jag har inte yngel och vuxna ihop.

Otario
0

Haha vilka luriga fiskar ;D Förresten, hon kanske redan var befruktad när jag köpte henne? 

Jag har fryst "räk-mix" till mina fiskar, tror du det skulle fungera eller ska jag köpa flingfoder?

/ Emma

Otario
0

Åh nej.. börjar fundera på om den andra honan bär på yngel hon också. Tur att jag har ett nytt akvarium på G, ett 67 L som jag kanske blir ägare till inom kort ;)

Kan man ha båda honor med varsina kullar i det akvariet samtidigt?

/ Emma

Ketang
0

Honorna kan äta upp sina yngel så jag hade nog bara flyttat yngel till det karet i så fall.

Otario
0

okej, tack för all hjälp! :)

/ Emma