Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 4452 ggr
Nikka
0

Att tänka på vid uppfödning..

Mina fiskar verkar aldrig bli gravida (har Guppy, Platy, Molly, svärdbärare).
Några har varit gravida vid köpet, men sen verkar det inte bli fler yngel efter det. Och om någon blivit gravid och fått nått yngel så syns det inte… för de blir aldrig riktigt tjocka och får inte speciellt många yngel.

Så nu undrar jag vad man ska göra för att få fiskarna att leka mera, och för att lyckas få en hona ordentligt gravid så man ser när det är dags. Dvs, om det finns något man kan göra för att underlätta uppfödandet :) 

Tacksam för svar!

Ketang
0

Tja, är du riktigt säker på att du har hanar till dina honor Flört

Mitt knep är att få dom att trivas. Jag har stoppat o mycket växter och annat som dom kan gömma sig i. Sen om det har med saken att göra vet jag inte. Men jag kan tänka mig att fiskar som inte trivs inte släpper yngel.

Hur länge har du väntat på yngel?

Niklas30
0

Jag hra Mollys o får en jäkla massa yngel, men har två honor till varje hane, växter på botten som ynglen att gömma sig, även flytväxter som de gömmer sig i när de söker sig till ytan. Jag har hela tiden frågat i djuraffären innan jag köpt någon ny sort så de inte ska ta ynglen…

Lycka till

Ketang
0

#2 Men honorna kan ju äta upp sina egna yngel så jag misstänker att även andra fiskar kan äta just yngel även om dom kanske inte ger sig på fisk vanligtvis.

Lindzen
0

Som åvan säger, jag tror nog att det är så att ynglena hinner bli uppätna innan du ser dom, i stort sett alla fiskar kan äta yngel som är lika stora som guppyyngel så du får helt enkelt komma ihåg när nu såg honan som magrast och sedan efter en månad när hon är tjock på yngel igen, lägga henne i en yngelbox. Om du har ett till kar kan du använda den som yngelkar så ynglena for växa på sig där i fred.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Nikka
0

Tack för alla svar.

Ja, det finns en hel del hanar, av alla sorter.

Jag vet att de får yngel ibland, för jag hittar ständigt nått nytt yngel… men det jag vill är att honorna (framförallt mina platyn) ska bli stora om magen så jag lättare ser att de är gravida. Ingen av de har någon mage nämligen, och jag får aldrig yngel av någon platyhona. Så min fråga är hur jag ska få yngel av platysarna?

Jag har massa växter så det är inge problem att gömma sig… och karet är på 280 liter ungefär. För att jag ska få Platy yngel måste jag gå och köpa en gravid hona och sen lägga henne i en yngelkasse.

Och anledningen till att jag kanske inte hinner upptäcka ynglena innan de blir uppätna är för att jag aldrig ser att honan är gravid då ingen av de blir speciellt tjocka. Jag vill att de ska bli runda och synligt gravida så jag kan sära på de…