Äppelsnäckor och räkor?!
Jag funderar på att ha äppelsnäckor och/eller räkor, Kan man ha dessa tillsammans?:)
Måsta man ha pump eller finns det något annat alternativ?
Och sedan undrar jag om man kan ha en vas eller liknande då jag har läst det någonstans här. Men jag är inte riktigt säker:)
Jag har gerbiler här hemma och jag skulle vilja skaffa fiskar, men det tror jag blir för mkt för mamma och pappa för jag har häst också x) .. iallafall tycker jag att snäckor och räkor är så vackra och jag skulle gärna vilja ha dem:)
Jag har ungefär samma funderationer så jag hoppas på svar =)
Har även förstått att de har aningen olika pH preferenser men är skillnaden så stor att det skulle vara något problem?
Äppelsnäckor och räkor går bra att ha tillsammans.
Att de vill ha olika pH är mycket möjligt men det beror ju såklart på t.ex vilken räka man är intresserad av då en del räkarter vill ha olika pH värden.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

ja, red/black bee skulle jag inte satsa på eftersom de vill ha ett pH under 7, och är rätt känsliga. de skullej ag inte heller ha i en vas eftersom man i en vas utan pump kan ha mycket svårt att hålla vattenvärdena stabila, och det har dödat många räkor… det aldra bästa är ju om du kan hitta ett litet 20l akvarium med pump och filter. småakvarier är förvisso kul, men det är svårt att få en stabil miljö i dem, och utan pump och filter blir det ännu svårare. körsbär eller gula räkor skulle jag köra på tillsammans med äpplen (ellen annan snäcka). de är mer tåliga.
Visst är det lite svårare att få balans i ett litet akvarium, men så överdrivet svårt är det inte om man inte stoppar ner för många invånare.
Jag har och har haft ett antal nanos på max 30L, visst de första månaderna har jag haft lite algproblem men det är det enda..
T.ex. mitt 18,5L som nu varit igång ca. 6mån, innehåller 8st boraras maculatus och ett antal CR. Ibörjan körde jag ett vattenbyte/v och hade då en del algproblem.. Men nu de senaste månaderna så, jag gör knappt nånting alls med det akvariet. Häller i nytt vatten när de dunstat av en del, gör rent filtret varannan till var tredje vecka.
Både fiskar, räkor och växter mår prima och det är endast någon ytterst liten algfläck då och då..
//GuUuLd,
-IE Photography-

jo, jag har också haft ett gäng nanos, och än så länge har de funkat bättre än mitt 240l, så man ska alltid ta det med en nypa salt.
å andra sidan är de enda akvarieinvånare jag haft problem med i nanoakvarier just CR, och om det beror på att de var höggraderade eller att jag fått en känslig stam vet jag inte. och framför allt, när man väl få en stabil balans är det ofta inga problem alls. det som är bekymret är ofta att få den där balansen där man bara behöver fylla på med vatten när det dunstat. är man nybörjare tycker jag dock, och det får kanske stå för mig, att nano och CR samt utan pump och filter rimmar lite illa :P
Ja utan filter och pump är defenitivt lite överkurs om man är nybörjare, de flesta nybörjade brukar ju även ha tendens att mata på lite för mycket och då blir det svårt att få ett litet akvarie stabilt.
Jaså? undrar varför du just haft problem med CR, jag har ju somsagt det i mitt 18,5L och det är från gradering A upp till SSS och de funkar bra. Dock blir det ju ingen direkt förökning i de akvariet pga. fiskarna men det är nog på ett sätt bra att ha fiskarna så de håller antalet räkor nere.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Men visst är det så att man inte behöver ha så bra vattenvärden om man bara har äpplen eftersom de är så tåliga? Dessutom äter de ju alger =)

#6, antagligen beror det på att jag i mitt 20l hade alkaliskt vatten, för snäckornas skull, och antagligen tyckte de väl inte att det var så kul. hade nog lite hög temp också. men det gjorde inte så mycket. det var skräpburken. jag hade avelsmaterialet i 60l, och där gick det hur fint som helst :-)
#7, äpplen är inte så känsliga för vattenvärden, men det gör u inte att de kan leva i hur skitigt vatten som helst :P men de är bra nybörjarkryp!
8# Nej jag är ju ingen djurplågare =)
Haha nybörjare var ordet :P

då tycker jag att du ska satsa på äpplen och kanske Körsbärsräkor. trevlika kryp det också. tänk bara på att oavsett vad du väljer att ha dem i, vas eller burk, så är ¨både snäckor och räkor rymningsbenägna. snäckorna för att de lägger ägg över ytan och kan ge sig ut på promenad, och räkorna för att de kan hoppa :P
#10 Precis, täckglas är att föredra om man inte vill bli av med akvarieinvånarna.
#9 Köp hellre ett litet akvarie än att testa med t.ex en vas. Finns många olika att välja på i mindra storlek. Kan rekomendera AquaEl Shrimp set om det är ett litet du vill ha de kostar inte så mycket och finns i 10, 20 & 30L, men rekomenderar nog att välja 20 el 30L.
//GuUuLd,
-IE Photography-
11# Nej jag har aldrig sagt något om en vas, det var Zanrio. Jag har varit mer sugen på en väl tilltagen guldfiskskål eftersom jag har begränsat utrymme. Eller är inte det särskilt bra heller?
Rymningsproblemet kan jag säkert hitta nån bra lösning på.
#12 Vore jag dig skulle jag satsa på ett litet akvarium istället, funkar säkerligen bättre än en gulfiskskål om man vill ha äppelsnäckor iaf.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Då måste jag vara näsvis och fråga varför. =)
Jag skulle aldrig sätta fiskar i en skål men varför inte sniglar?
Det är vad jag personligen tycker, ett akvarie har man täckglas på vilket behövs för att äpplena inte ska krypa ur. Sen rekomenderar jag även att ha ett filter vilket jag inte sett någon ha i en guldfiskskål.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Hmm då blir det nog ett litet akvarium iaf.

okej, jag har läst allas svar o det e mkt intressant. Frågan är om man bara skulle börja med sniglar. Får se om jag kan övertala mamma o pappa att köpa ett litet akvarium x)
Någon som har ngt tips på övertalning? xD
"Om jag inte får sniglar vill jag ha en häst! " =D

#18 hahah xD problemet är att jag redan har en häst xD…
och två gerbiler:O