Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2111 ggr
[countess]
0

Akvariefisk tips?

funderar på ett akvarium och undrar kan man ha någon slags ödla med vanliga akvariefiskar typ Guppy ? Är helt ny på akvarium förutom att jag hade en Guldfisk skål när jag typ var 11.

fiskargrabben
0

hur stort? salamandrar går för det mästa =D

sussa08
0

Salamander måste vad jag vet ha land-del…. Löser man det är det coolt :D

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[countess]
0

Jag har ett 112 L så det är inte så stort :/ Skulle gärna haft ett storra men det tillåter inte lägenheten storleksmässigt . Det finns inga andra ödlor även grodor av intresse =)

exitingsvillemo
0

Jag har dvärgklogrodor i mitt kar, tillsammans med guppys och platys och lite annat.

[countess]
0

#4 Okej =) då kankse man ska satsa på det =)

Men finns det ingen "ödla" som är helt vattenlevande?

exitingsvillemo
0

Axelotten är väl helt vattenlevande, men jag vet inte om jag skulle våga stoppa ner guppys till den =)

Ninja
0

Inga vattenlevande ödlor nej.. men amfibier finns. Klogrodor finns i dvärgvariant och de kan du nog ha, men inte den större. Då har du nog inga gyppys kvar sen, de är glupska och äter allt som får plats i munnen..

Salamandrar är halvakvatiska (obs! inga ödlor, de är amfibier precis som grodor och paddor) måste som sagt ha en landdel.

Axolotl är även de amfibier och de blir relativt stora , tveksamt om du kommer kunna ha fisk till dem.

Av de alternativen som nämnts passar väl dvärgklogroda bäst, eftersom salamandrar och axolotler vill ha rätt svalt vatten. Yngel (efter t ex guppy) kommer med stora sannolikhet bli uppätna, då blir de i alla fall inte för många vilket kan vara en risk med lättlekta fiskar.. :)

[countess]
0

Okej , jo jag vet att det inte heter ödlor var därför jag skrev "ödlor" :P vet intevad dom heter annars heller  =) okej så antingen salamander med landgång eller axelotl utan fiskar?

Ratata
0

Ser ganska ofta annonser med eldbuksalamander för att folk tröttnar. Kanske kan vara en idé att ge en liten rackare ett nytt hem? Tänk på att de (med rätt skötsel) kan bil rätt gamla, mina är över 10 år gamla, har för mig att de kan bli över 20 år om man har tur.

[countess]
0

Ja men problmet är ju landgången :(

Ratata
0

Sänk vattennivån till 2/3 eller lägre, sen har du i en stor rot eller lägger flera rötter och/eller stenar på varandra så har du en landdel. Lätt som en plätt :)

[countess]
0

#11 fast jag vill ju ha fiskar också ;)

Nä det får nog bli fiskar i ett akvarium och salamandrar blir ett senare projekt i ett annat akvarium =)

Ratata
0

#12 Salamander och fisk är ingen kombo jag rekomenderar då salamandrar är rovdjur. Visst, de kan vara tröga som få men får de en chans så tar de den om man säger så. Snabba fiskar skulle kanske lätt kunna hålla sig undan salamandern, men då kan man i stället få problem med att fisken ger sig på den. Av den anledningen, att inte riskera att någon blir uppäten eller sönderbiten, skulle jag hålla fiskar och salamandrar för sig.

[countess]
0

#13 jo det blir så att jag håller dem var för sig ! hade ju en förhoppning om att hitta någon som är helt vattenlevande som gick att ha med fiskar men efter att jag frågat här och efter jag var på djuraffären så har jag fått tänka om =) men det är ju inte hela världen, ska börja med fiskar och känner jag att jag har tid med 2 akvarium blir det ett med fiskar och ett med salamandrar :)