Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 6597 ggr
hoppetossan
0

ålmal

Hejsan! Jag fick en ålmal av min kompis i födelsedgaspresent/julklapp. Jag vet inget om dessa men satte ner den i mitt 250 l akvarie, där det går kejsartetror, Sorgmanteltetra, siamesiska algätare och pakettciklider. Där bor också en stor mal. Min fråga är nu, hur stora kan dessa bli, finns det risk att den kommer äta mina andra fiskar, hur tar man hand om den på bästa sätt? Hon komme rinte ihåg vad den hette på latin utan sa bara att de i djuraffären sagt att det var en fredlig fisk..

jag har googlat runt lite och hittat att den kan var en gymnabellus typus eller en channallbes apus. Någon som har erfarenhet av dessa som kan ge mig lite tips?

tack på förhand!

hoppetossan
0

Det ska vara gymnallabes typus..

Ratata
0

Googlade på namnet du skrev och hittade en sida med lite info.

Fisken kan bli 25cm, äter mat i pellet/tablettform och verkar vara fredlig. Akvariet ska vara täckt, då fisken kan försöka ta sig ut och den vill ha massa gömställen i form av rötter eller liknande. Det står även att den är känslig för dåligt vatten, så man bör inte slarva med vattenbytena antar jag.

hoppetossan
0

tack för hjälpen!:) Tur att den verkar vara fredlig iaf så att mina andra fiskar klarar sig då.

Ninja
0

Säkert att det inte är en clariasmal, Clarias batrachus? De är rovmalar, och risken är att övriga fiskar får sätta livet till när den växer. De du nämnde är också rovmalar som gärna äter andra fiskar, men clarias är vanligare i handlen så vitt jag vet. Läser man om alla tre arterna så ser man att de är allätare, men föredrar levande föda.

Info om clarias: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=625

hoppetossan
0

jag är nästan säker på att det inte är en sådan, den har inte samma fenor riktigt, min har inte den lilla sjärtfenan som clarias har. och den är brun/grå, stod att albinoforem är vanligast i handeln. Den har dessutom inte försökt äta mina fiskar vad jag sett och ingen saknas för jag har räknat dem Flört

vad innebär levande föda i detta fall förresten?

Ninja
0

Jag har sett många färgformer i affärerna här omkring, albino, grå, fläckiga osv. En bildgoogling visar många bilder på olika färger: http://www.google.se/images?q=clarias%20batrachus&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi&biw=1280&bih=840 (jag kan tyvärr inte göra länkar som automatiskt öppnas i nytt fönster med den här webbläsaren, men håller du in ctrl när du klickar öppnas det i ett nytt, så slipper du komma ifrån den här sidan)

Oavsett, som jag skrev så är arterna du nämnde rovmalar de med, som blir stora och äter det mesta de får in i munnen. Med levande föda menas just levande föda.. fisk, ryggradslösa djur osv. Googlar du namnen så hittar du info, i länken om #2 skrev står följande om Gymnallabes typus: "Will take all manner of pelleted food, as well as frozen/live food (the latter being preferred)" dvs äter alla typer av pellets, samt frusen/levande föda (det senare föredras)

hoppetossan
0

#6 tack igen för infon, som ålmalen ser ut nu liknar det inte riktigt clarias men för den sakens skull kan det ju vara det ändå… och en rovmal är inget jag skulle köpt till mitt akvarie om jag fått välja själv så i vilket fall som så får jag ta mig en ordentlig funderare på vad jag ska göra med det lilla livet, blir bara lite arg på djuraffärerna som lurar folk och säger att den är fredlig och går att ha med andra fiskar utan problem. Får ju fixa ordentlig mat till den iaf och hoppas att det tar ett tag innan den blir så pass stor att den börjar äta mina andra fiskar.

Ratata
0

Att en fisk är "fredlig" tolkar jag absolut inte som att den inte kan äta mindre fiskar. En fredlig fisk attackerar inte andra fiskar, men småfiskar kan ju fortfarande ses som mat. Jag hade aldrig blandat stora och små fiskar då jag ser det som att alla fiskar äter det som lätt får plats i munnen, vissa i en större utsträckning än andra förstås.

hoppetossan
0

Jo det e klart, men min kompis som köpte ålmalen till mig fick ju det intrycket i affären att den var fredlig och skulle kunna hållas med andra utan problem då trodde hon också att den inte skulle äta andra och  och köpte den då eftersom hon trodde att mina andra fiskar skulle vara utom fara.Hon är ingen fisk- människa och blev lurad.. Själv hade jag som sagt inte köpt en ålmal utan först läsa på ordentligt för att se om den fungerat med mina nuvarande fiskar och ser alltid till att ha samma storlek på fisk, ungefär, i mina akvarier så att ingen blir mat.

Ninja
0

Tyvärr är ju inte all personal kunnig på alla områden, dumt att de inte erkänner det och kontaktar någon som är ansvarig för den avdelningen. Samma sak händer ofta med påfågelciklider, de är små och söta i affären men växer till stora "monster" på kort tid.

Gå till affären och fråga igen, fråga efter en kunnig inom akvaristik. Skriv upp namnen du tror att din mal kan vara och ta med till affären, kolla om det är samma som står på skylten (alla djur som säljs på djuraffär ska tydligt vara skyltat med namn, latinskt namn, samt skötselråd).

hoppetossan
0

ja det är tråkigt när det blir så.

Ja jag ska nog ta och göra det faktiskt, vill ju veta vad jag har i tanken och vad jag ska tänka på! bra tips!