Vad kan de småkrypen vara för några???
Hej! Jag har ett akvarie med några ciklider, Praktbotia och malar. För nån vecka sedan uppmärksammade jag att alla ciklider fått som vita små tussar på kroppen. Jag har haft vita prick på praktbotian för några år sedan så det vet ja hur det ser ut. Därför misstänkte jag att detta de hade nu kunde vara nån svamp. Jag fick lov att ta bort alla ciklider utom en innan jag hann börja behandla med en kombinerad medicin mot vita prick och svamp. Nu efter avslutad behandling och ett par dagars observation så har även botian blivit dåliga. Andas häftigt, ingen aptit alls och bara gömmer sig. Malarna har inte visat nåt symtom utan är precis som vanligt. Idag såg jag att vid vattenytan på glaset kröp det runt små,små kryp, avlånga med ben längst fram på kroppen. de minsta kan ja knappt se men de största är ca.2 millimeter stora. Vilka är dessa, undrar jag!? För att tillägga så höjde jag temperaturen ungefär 2-3 grader och tillsatte salt direkt jag såg att fiskarna va dåliga. Skulle vara oerhört tacksam för lite hjälp.
inte en aning! undra vad de är för parasiter? hoppas det löser sig =)

Behöver ju inte nödvändigtvis vara parasiter om de sitter på ytan? Jag har haft nåt liknande i ett av småakvarierna när cirkulationen är dålig vid ytan. Har tyvärr heller ingen aning om vad det är, men de tycks inte skada några djur utan leva av matrester eller annat smått. Vore kul att få veta vad det kan vara för något.
Ja, de små krypen är fortfarande för mig helt okända och det får de vara ett tag till.
Jag har alltid trott att jag tillhör de där som kan sitta och stirra på fiskarna hur länge som helst men nu vet jag att det går att stirra ÄNNU längre. Tack vare att det blivit så här med mitt akvarium så upptäckte jag dessa små vita maskarna som helt plötsligt fanns överallt!!!! Extremt små, gick knappt att urskilja dem från andra små partiklar, lösa rötter och kankse ett litet hårstrå. Att jag förstod att det var maskar var att de RÖRDE på sig!!! Usch va äckligt!! Jag blev mot min förvåning ganska glad att jag upptäckt nåt nytt och att det faktiskt gick att relatera till en sjukdom, Jag gick på hud- och gälmask, fann liknade symtom och beteenden. Så nu har jag behandlat mina små vänner som fortfarande var i livet och nu äter dom och är som de var innan. Tyvärr är det ju ganska tomt men de är ju inte sjuka iallafall! Nu ska jag låta akvariet vara i några veckor så jag ser att det inte blir återfall, sen kanske jag kan fylla på med någon ny individ.

Ok, det låter som något annat än de små kryp jag hade att göra med. Det rörde sig inte om några maskar och de fanns heller inte i vattnet, bara på ytan.
När du skriver att det är små maskar så funderar jag på om det inte kan vara någon form av nematoder som kan föröka sig explotionsartat när man matar för mycket. Dessa rör inte levande fisk, men är kanske inte den vackraste synen. Har du sett mask på fiskarna? Kan vara så att fisken matats för mycket och det blir dåligt vatten vilket skulle förklara att fisken mår dåligt och varför du ser massa mask i karet. Gurmais eller kampisar brukar kalasa på dessa (förutsatt att man slutar mata överdrivet dvs).