Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2639 ggr
SarahG
0

Dräktig platyhona

Hej!

Jag har några frågor angående min platyhona som är dräktig. Jag har aldrig lyckats få yngel eftersom jag tycker det känns så elakt att stoppa in honan i yngelkassen, men imorse så såg jag ett litet fisköga och en nos i magen på honan. Så då la jag henne i yngelkassen. Kan det vara dags snart? Och sen undrar jag vem som är pappan till ynglen. Kan det vara min hane, för hur länge är dom dräktiga? Honan och hanen har ju bara varit tillsammans i en vecka.

OlleA
0

Börjar du se ynglen i magen är det säkert dags snart. Pappa till ynglen är inte din hane om de bara har varit ihop i en vecka. Det måste vara hanarna som hon gick ihop med på förra stället. Fanns det flera, behöver alla ynglen inte ha samma pappa. Det tar ungefär en månad från befruktningen till att det blir yngel, och dessutom har ungfödarna s k förrådsbefruktning som innebär att honan kan lagra sperma för flera kullar.

Olle

Lindzen
0

Om du kan se ynglena i hennes mage så borde det nog vara dags iinom nåt dygn. Dom är dräktiga i ca 4 veckor, så det borde nog inte vara just den hanen eftersom dom bara har varit tillsamans i mer än en vecka.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

SarahG
0

Okej. Tack så mycket för svaren!