Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4641 ggr
Simsevims
0

Sjuk mal

Min mal har på sistone magrat och blivit slöare. Imorse låg hon på rygg och flyttade sig inte förrän vi puttade på henne med en håv. De senaste timmarna har hon bara suttit halvvägs upp på rutan och "flämtat". Jag har ingen aning om hur gammal hon är, så det kan ju bero på ålder. Det jag funderar på är om det mer beror på att de hårdklorerat vattnet här pga den omtalade parasiten i Östersund. Vi har inte haft den, men bor nära så vår kommun garderar sig. Jag har försökt att låta vattnet få dunsta av kloret och så har jag på djuraffärens inrådan tredubblat dosen av vattenberedningsmedlet. Alla andra fiskar mår toppen, men "Blomman" är så hängig. Är det någon som kan hjälpa mig?

akvariet
0

låter som förstoppning… händer mycket sällan, går ej att bota vad jag vet:( min mal dog av detta…

hon har antagligen ätit något dumt eller så har hon fått för mycket mat. men gör inget förhastat nu, vänta och se om hon blir bättre, ge henne ingen mat! låt henne bara äta alger och det fodret som blir över som trillar ner på botten, inget annat!

jag kan ha fel med:)

Önskar dig all lycka för att hon inte skall gå samma öde till mötes som min gjorde!

Lindzen
0

Har hon förstoppning så borde hon inte vara mager som du säger.

Kippar hon efter luft så kanske hon får i sig för lite syre? Om hon är mager så kanske hon inte får tillräkligt med mat.

Vad är det för sort? Hur stor är hon?

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Simsevims
0

Ja du vilken sort vet jag inte riktigt, men hon är ca 2 dm. Mörkbrun och lite ljusare fläckar. De andra fiskarna är jättepigga, det är bara hon som mår dåligt. Hon har fått de andra fiskarnas flingmat, lite squash ibland och så maltabletter. Hon har ju mått bra förut och nu de senaste två månaderna har jag tyckt att hon har magrat av och nu är hon jätteslö och vill ingenting. Praktbotiorna simmade rakt in i henne alldeles nyss och hon rörde sig knappt…. Jag ska se om jag kan lägga in någon bild om jag får till någon.

Simsevims
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser hon ut.

[Tassy]
0

Det ser ut att vara en gibbiceps?