Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2912 ggr
MiniAndMe
0

Platy hos pirajan!:O

Igår när jag var i djuraffären för att köpa lite halm till kaninerna, kollade jag snabbt på fiskarna. Och då såg jag ett akvarium med 3 pirajor, och då ser jag en liten röd Platy simma omkring och försöka gömma sig. Det fanns ingenstans att gömma sig för den heller. Stackare. Men pirajorna verkade inte bry sig om den, de var stressade/rädda de med.

Och jag blev så… arg. Och ledsen. Får man lov att lägga i en fisk till dom sådär? Jag ville fråga dom, eller säga något, men jag är såå feg. Och bara för det kunde jag inte sova, för jag tänkte på den stackars platyn hela tiden. Gråter

fiskargrabben
0

ja man får göra de, djuraffärer får mata fiskarna med andra fiskar :P 

jag matar mina fiskar med andra :P

Lindzen
0

Pirayor är ju köttätare så det är nog inte så konstigt, även om det verkar hemskt, det är djurens lag tyvärr- äta eller ätas.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Ketang
0

Jag hade nog bett att få köpa den lilla Platyn ;-)

KerstinL
0

Är du säker på att det var "äkta" Pirayor? Det finns ju fiskar som ser ut som Pirayor men som är mestadels vegetarianer, Pacu´s t ex. Skivtetra finns oxå.. Ganska ofta skriver zooaffärerna Piraya på akvariet för att locka folk att komma och titta.. Skrattande

Jag har inget emot att dom matar fisk med fisk (om så nu var fallet) men dom behöver ju inte göra det i affären, synligt för alla både vuxna och barn som går förbi.. : (

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Dodat
0

Inget konstigt med det tycker jag :)

// Dodat :)

MiniAndMe
0

#3 - precis vad jag kom på sen. Att jag faktiskt har platys hemma, och i så fall kunde jag ha frågat i alla fall…. ;o

#4 - njae, det liknade inte någon av de på bilden. De var rätt kraftiga, silveraktiga och ljust röda på magen… Typ. Håller med dig, inte i affären i alla fall.

#5 - Jag tycker det är jättehemskt! Även om pirayorna behöver äta såklart. Speciellt eftersom det inte fanns ett enda litet gömställe! 2 pluttesmå växter, och inget mer.^^

Ketang
0

Men, måtse pirayor äta levande fisk? Kan dom inte äta nåt annat?

Känns ju lite dyrt att mata dom med Platy jämt?

Ratata
0

#4 Tänkte precis samma sak, det behöver inte vara en Piraya bara för att zooaffären kallar den för det.

#6 Såg fisken ut såhär så var det en rödbukad Piraya, som är "the real deal", men annars kanske affären har fått något om bakfoten. Din beskrivning verkar iofs stämma in på den riktiga pirayan.

Pirayor kan ju matas med annat än levande fisk, men det är kanske lite mer "naturligt" att mata dem med det. Känns dock lite onödigt att göra det med tanke på all stress matfisken får genomlida när det finns alternativ i pelletsform tex…

Någon som vet om det finns någon lag om att mata med levande fisk? Vore kul att veta.

OlleA
0

Det är inte förbjudet att mata med levande fiskar. Visst kan det ibland vara frestande att köpa en fisk för att man tycker synd om den, men jag kan absolut inte rekommendera det. Risken är att zoohandlaren upptäcker att det är lönsamt att ha fiskarna så att de blir stressade, sjuka osv när det finns folk som vill rädda dem. Däremot kan man gärna anmärka på sådant man tycker är fel.

Olle

exitingsvillemo
0

zoo-akvaium sitter ofta ihop 2 och 2, så ibland händer det att fiskarna hoppar över kantenoch byter kar. Det bästa är att fråga personalen, är det så att platyn har "rymt" över till det andra karet, så uppskattas det om man säger till så dom hinner rädda den lilla rymmaren =)