Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1196 ggr
Ninja
0

Snäckätare

Jag fick snäckor med senaste växtinköpet, har plockat bort de jag sett men har så mycket växter så det blir omöjligt att få bort alla.

Funderar på att skaffa pakistanbotior som kan äta dom, men har läst att en del kan vara lite aggressiva mot andra fiskar? Är det vanligt eller är det bara i enskilda fall det varit så?

Praktbotior blir tyvärr lite för stora när de blir fullstora, i och för sig skulle de kunna flytta till mina föräldrars 1080-liters akvarium när de växt ur mitt.. som det ser ut just nu är det "plan b".
Har lite snabbt funderat på snäckor, A. helena, men då måste jag ju få samma problem där i slutändan, kan ju inte kontrollera tillökningen hos dom heller. Annars är de ju fina snäckor.. men som sagt, är rädd att de förökar sig till tusen om de trivs lite för bra. Obestämd

Så, tips någon?

sussa08
0

Jag har hellre a. Helena för de är bra för växterna, då de gräver ner sig i sanden :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Nooon2
0

Nä, du får inte samma problem. Helenorna reproducerar sig inte alls lika fort. Vill du småningom bli av med några är det bara att lägga i något gott och ta dem när de kommit fram.

Ninja
0

Hm, vad är något gott då?

Men det är ju bra i alla fall, då kanske man kan leta reda på någon som säljer helenor ändå då!

AnderssonPeter
0

vill du bli av med dom testa lägga sallads blad under natten dvs innan du släcker och ta upp det de första du gör på morgonen så borde där sitta en del snäckor på det..

Har inte testat själv men borde fundera..

Karola71
0

Zebrabotian blir inte så stor och är vad jag tycker en snäll firre. Den har varit VÄLDIGT effektiv i mitt kar =)

Karola71
0

Zebrabotian blir inte så stor och är vad jag tycker en snäll firre. Den har varit VÄLDIGT effektiv i mitt kar =)