Fransiga fenor på Guppy hanar
Mina Guppyhanar får fransiga fenor, är det någor som är fel eller äter de bara lite på varann? Skulle bara vilja veta så det inte är något fel som jag bör åtgärda. Jag har bara Guppys (alla egenuppfödda) och så 3 siamesiska algätare i ett 110 liters kar. Sätter in en bild, kanske inte den bästa men man ser i alla fall fransigheten bra.

Hej, jo fenorna är fransiga… Men det är inget att oroa sig över…
Tror inte det finns en enda guppyhane som har en slät fena! Anledningen till att de blir fransiga kan bero på framförallt två saker, den ena, är att hela fenan växer olika på olika platser dvs en del av fenan kan växa bättre än den andra och på så vis blir det fransiga, den andra orsaken ÄR att fiskar bitter varandra i fenor hela tiden men inte så farligt, detta sker när akvariet är släkt då fiskarnas jaktinstingter kommer fram och de försöker attackera sina guppyvänner. Men ta det bara lugnt, deras simfena är som vårt hår och våra naglar så de får inte ont när en bit av fenan blir avbiten…
sen kan de bli sjuka och få sjukdomen fenröta, detta har inte dina fått, då fenorna på fisker skrynklas ihop och tillslut försvinner och sedan dör fisken…
Hoppas du förstår:)
Lycka till!
Akvariet

Tack för svaret, det var vad jag trodde, men det är alltid skönt att höra det från någon som kan!
Tack!