Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 3292 ggr
MiniAndMe
0

Äggen kläcks! :DD

Mina äppelsnäckor la sin första klase för ett tag sedan, men min katt dödade dom! :O

Men för 2 eller 3 veckor sedan la de en ny, större klase.

Och gissa om de inte håller på att kläckas just i detta ögonblicket! :O :D

Eftersom vi tappade klasen i vattnet, trodde vi att alla dött, men sen började de mörkna och bli grå. Och igår petade min lillasyrra vääldigt nätt, och skalet på äggen gick sönder på något sätt. Det var rätt konstigt. Men så nu kollade vi till äggen, och 2 puttesmå ljusa äppelsnäcksbebisar har börjat krypa iväg från de andra äggen.

De ligger på en frigolitbit, i en 15Liters back.

Men problemet är att jag faktiskt startade upp backen igår! Jag trodde jag skulle ha åtminstonde 1 vecka till innan de kläcktes, om de hade klarat sig… Så undrar hur det går med maten nu.

Kan jag lägga i några blad med alger från mitt andra akvarium? Har några blad som har ordentligt med alger.

Hur varmt "måste" det vara för att bebisarna ska må bra? Just nu är det 23 grader.

I "akvariet" (plastbacken) har jag lagt ett tunt lager med sand från ett akvarium som varit igång över 3 år, så där finns ju en del bakterier. Jag har ingen pump, för det finns ingen jag har över. Det är 2 små snabbväxande växter i. Jag skulle kunna ta någon bit växt till, och kanske liite sand till. Men jag hoppas det inte behövs mer sand… (Då blir ju inget kvar i det andra ;))

Vad ska jag göra?

Nu ropar lillasyrran att det är en till som kommit ut, och två till på väg. Eller fem. Hm.

Men lite tips tack! ;)

[hejhejnaffy]
0

putt

MajaL
0

Du behöver nog inte ha varmare. Algerna låter bra, men jag skulle ge någon liten bit maltablett eller fiskmat också (lite).

Pump behöver du inte ha. Det hela låter bra. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

sussa08
0

Se till att plocka bort det de inte äter upp, så inte vattnet ruttnar! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[hejhejnaffy]
0

#2 okej vad bra tack =)

#3 ja vi ska plocka bort det men just nu äter en bebis på bladet =)

MiniAndMe
0

#2 - jag sätter i värmaren en liten stund ibland bara, men jag byter lite av vattnet varannan dag också. :)

#3 - jadå! ;)

Men hur gör jag om någon dött? För det luktar lite mysko i vattnet, och jag an´tar att alla inte överlever. Men jag räknade så många jag kunde idag, och hittade 26 stycken (tror jag).

Det blev ca 35-50 stycken, tror jag, som kläcktes. Men det var ju också en väldigt liten klase. Det var äppelsnäckornas andra kull, men den första som kläcktes. Och förra gången var det en ännu mindre klase faktiskt…

Men hur ska jag kunna hitta någon som dött? Det låter rätt omöjlig, om jag inte ska ta ut allt förståss.

Det bor 3 små Black molly yngel hos dom också, och en "skräp-snäcka" (hade inte hjärta att döda den… Men strunt samma, det är bara en enda) (physa-snäcka är det).

MiniAndMe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotade också, så här kommer lite bilder.

Nylagd äggklase

MiniAndMe
0

när de började kläckas

MiniAndMe
0

sen kom 2 små ut

MiniAndMe
0

och några till

MiniAndMe
0

och ännu fler…

MiniAndMe
0

och såhär många (och några till)

MiniAndMe
0

lägger ut bilder på föräldrarna imorron:)

[hejhejnaffy]
0

#5 ofta!

Du ville döda snäckan men jag stoppade dig du ville spola ner den !!!!

akvariet
0

gud va söta bbebbarna är:) skall nog också få snart, tog 2 snäckor på bar gärning idag:);):D så det blir la sanrt en klase:)

undra vad det blir för färger på dina:) vissa av bebbarna har prickar på sig?:) Vad har föräldrarna för färg?

MiniAndMe
0

#14 - aww vad kul! :D

Pappan är jade, mamman skulle vara rosa när jag köpte henne, men är en blandning av rosa och lila så hon är mörk lila/brun. Faktiskt riktigt fin ändå. Så jag undrar med…