pinnar från naturen?
Jag läste ngn stans att ngn hade tagit en pinne från naturen och lagt ner i akvariumet. Kan man göra det? Eller är man tvungen att köpa?
det var jag som hade gjort de… men alla fiskarna dog av grenen jag la ned fiskarna tål ju inte sverges natur =( så det är altså inget jag skulle rekomendera att du gjorde ;)
Det finns ju garvsyra i t ex ek och terpener i barrträd = giftigt. Ska absolut inte användas, om man vill ta in något från naturen.
Har läst någonstans att gamla (ej levande?) grenar av vissa arter kan gå bra att ha i akvariet efter rejäl rengöring.. men kanske inte värt att riskera som #1 skriver.
Man ska inte ta gran och liknande. Rötter som ligger i vatten borstar man av löst på ochkolla att dom inte känns murkna/mjuka. Alltid på egen risk men ser jag en fin rot så gör iaf jag så

rötter i mosser brukar kunna användas, exempel på en sådan rot som ärven finns i handeln är mangroveroten…
dock är det fortfarande på egen risk, både att hämta den från mossen och att lägga i den i akvariet efter en nogrann rengörning…
vill du ha en "pinnliknande" rot tycker jag att du skall köpa en red moore rot, de är helt unika och är mycket snygga:) skulle satsat på en sådan fast då är det ju en fråga om pengar:);)