Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2378 ggr
LoveYouSigne
0

pinnar från naturen?

Jag läste ngn stans att ngn hade tagit en pinne från naturen och lagt ner i akvariumet. Kan man göra det? Eller är man tvungen att köpa?

fiskargrabben
0

det var jag som hade gjort de… men alla fiskarna dog av grenen jag la ned fiskarna tål ju inte sverges natur =( så det är altså inget jag skulle rekomendera att du gjorde ;)

Ninja
0

Det finns ju garvsyra i t ex ek och terpener i barrträd = giftigt. Ska absolut inte användas, om man vill ta in något från naturen.
Har läst någonstans att gamla (ej levande?) grenar av vissa arter kan gå bra att ha i akvariet efter rejäl rengöring.. men kanske inte värt att riskera som #1 skriver.

TccT
0

Man ska inte ta gran och liknande. Rötter som ligger i vatten borstar man av löst på ochkolla att dom inte känns murkna/mjuka. Alltid på egen risk men ser jag en fin rot så gör iaf jag så

akvariet
0

rötter i mosser brukar kunna användas, exempel på en sådan rot som ärven finns i handeln är mangroveroten…

dock är det fortfarande på egen risk, både att hämta den från mossen och att lägga i den i akvariet efter en nogrann rengörning…

vill du ha en "pinnliknande" rot tycker jag att du skall köpa en red moore rot, de är helt unika och är mycket snygga:) skulle satsat på en sådan fast då är det ju en fråga om pengar:);)