Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 2049 ggr
TheUnknown
0

Nyfiken på äppelsnäckorna!

Jag har suttit och tittat massor på äppelsnäckor här på iFokus och är väldigt intresserad av de där snövita. Vilka skönheter! Men… jag kan INGET om dessa..

Kan man ha sådana i 54 liters akvarie? MEd platysar, två malar (vill ha kampfiskar också men får se med det…)? Foder? Hur ofta? Vad kostar sådana? Tar djuraffärer hem sådana? Hur många bör man ha, har för mig jag läste någonstans att man INTE ska ha ensamma sådana?

Tacksam för svar. Känner ni dessutom någon som säljer billigt i närheten av Norrköping, hojta till :)

MiniAndMe
0

jodå, du kan ha de i 54 Liter. Det minsta är väl ca 20 Liter antar jag man kan säga, man kan räkna ca 1 snäcka på 10 liter. De flesta fiskar brukar inte bry sig om snäckorna, och i alla fall skadar fiskarna inte dom, och äppelsnäckorna äter inte t.ex yngel (eller fiskar)

Man kan mata dom med algtablett, räkfoder funkar också och kokta grönsaker (t.ex ärtor, broccoli, morot, gurka) älskar dom! Hur ofta beror väl på lite grann.. Grönsaken kan du ha i max 2 dygn, men ge gärna så att de hinner äta upp allt innan det är dax att plocka upp den. Fiskarna brukar också gilla äppelsnäckornas mat! ;)

Ja, du har rätt, man ska inte ha dom ensamma. Till att börja med ska du väl ha 2 eller 3 stycken. Jag tycker äppelsnäckor är superroliga!De hittar alltid på något nytt :P

De lägger ägg ovanför vattnet, så det är lätt att ta bort äggen om man inte vill ha snäckbebisar. Men man måste ha en hane och en hona, så det gäller att ha tur eftersom det är väldigt svårt att se vilket kön de är.

Du bör ha en luftspalt på några cm till snäckorna, eftersom de går upp på land och andas ibland, de kan andas både under vatten och på land! De överlever ca en vecka ovanför land, men jag tror inte de gillar det. Mina går nästan aldrig upp över vattnet.

Trivs snäckorna växer de snabbt.

Du behöver kalk i vattnet, det kan du ha t.ex  pulveriserat äggskal till.

MiniAndMe
0

Och de flesta skickar äppelsnäckor med posten, men nu är det för kallt. Det gäller att passa på när det inte är för varmt eller kallt. Många djuraffärers (som har äppelsnäckor) snäckor är inte speciellt fina, men om du vet en bra djuraffär kan du ju alltid fråga. Jag hade nog väntat tills man kan skicka eller försökt få tag på någon så ni kan mötas upp och lämna snäckorna till dig.

snailmilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

MiniAndMe har skrivit en bra sammanfattning! Mer kan du läsa på www.appelsnackor.webs.com, och så finns massor av svar på frågor samt information här i forumet som du säkert redan sett!

De är fantastiska, och alla som har dem älskar dem!

Camilla www.appelsnackor.webs.com (jag har de vita)

TheUnknown
0

#1 Tack för dina svar, väldigt bra :) JAg läste dessutom, ang. kalk, att man kunde köpa några kalkstenar på djuraffären? Varför MÅSTE man ha en hane och en hona? Hur många bebisar får de åt gången? (ur varje klase, hette det va?) tänkte, skulle ju va kul med en liten kull som man sedan lämnar in, har för mig de blev bra många va?

#2 JA jag läste att folk skickar lite :) Var inne på en djuraffär idag och kikade lite, hittade faktiskt äpplen då, gula. Jag vill ju ha vita :P Men det finns i alla fall. De kunde beställa blåa också. Kostade 30 kr/st. Men som du sa, de såg inte alls ut att vara lika fina som de jag sett här inne. Får be någon skicka några till mig nrä de blir varamre ute :)

#3 Jag var faktiskt inne på den hemsidan igår och gick igenom den grundligt :P Mycket bra skrivet. Är det din sida? Och vad menade du med (jag har de vita) ? :P Förlåt, jag är trött ^^ Säljer du?

[Emma-Rhino]
0

Tänkte bara tillägga att äppelsnäckor är underbara små varelser så du borde definitivt skaffa dig några! =)

snailmilla föder upp i alla dess färger och de är supervackra.

Skulle inte köpa i en affär om jag var du då alla jag sett där haft tunt skal, varit nästan apatiska och inte alls haft de starka färgerna som uppfödare får. =)

snailmilla
0

# Det är min sida, jobbar ständigt med att förbättra den. Dock har man så mycket annat i livet så uppdaterar den lite då och då.

Jag föder upp äppelsnäckor och har gjort det i många år nu, med stor framgång i dess olika färger.

Som #5 skriver så skulle jag vända mig till en privat uppfödare, då de på djuraffären har ett vekt skal och oftast mycket kort livslängd, samt inte alls så starka färger.

Jag säljer de Vita just nu 40kr/St, kan även skicka dem på vintern då jag har värmepåse i. Men skickar inge mer nu i julstöket på posten. Men i början av Januari sätter jag igång igen =)

// Camilla www.appelsnackor.webs.com

TheUnknown
0

#5 nej jag blev faktiskt också skeptisk till de i affären tyvärr. Tråkigt då det hade varit lite enklare. Men jag ska definitivt vända mig till en uppfödare om jag kommer till den dagen då jag köper mig några :)

#6 Jag tyckte sidan var jätte bra, mycket info också :) Hur gamla blir sniglarna? Jag får kolla min ekonomi innan jag köper på mig fler fiskar. Det som står först nu inom akvarievärlden på min lista är växter och en yngelpåse. Men åååhhh, de vita snäckorna <3 Men om det skulle bli så att man köper en hona och en hane och de får bebisar (som förmosligen är svårt att undvika:P) vad ska jag göra då? Känner inga som håller på med akvarium längre. Men tror du affärer tar emot? Eller kan man skicka dem till någon?

snailmilla
0

Kul att du tycker om hemsidan & finner den informativ! Snäckorna bör bli mellan 12-16 månader, men jag har en grupp rosa som jag fött upp själv som blev 2år =) *stolt* då kan man säga att de är bra gener.

Ja, växter ska man inte snåla på! De är vackert! Men de kan du också få mycket billigare här på nätet. Jag köpte ex av KerstinL riktigt fräsha växter här i veckan!

Man kan skrapa bort äggklasarna, och tänka på att ur varje klase får man ca en 70-150st snäckbebisar. Att lämna in till affären kan man ju göra men med tanke på hur de snålar med kalktillskott mm så blir de väl inge fina av att bo där.

Må så gott!

/Camilla www.appelsnackor.webs.com

TheUnknown
0

#8 Super sida :) Härligt med fina gener ^^ Hur stora blir de som färdigväxta på ett ungefär? Jag vet att de är stora som ärtor när de är färdiga att afå ett nytt hem (om jag inte fattat helt fel).

Ja växter är verkligen vackert :)

oj, det var inte få sniglar det inte :P skrapa bort klasarna känns så humant. Men kanske det bästa att göra. Är sniglarna eftertraktade här på iFokus? Om jag köper sniglar är jag ju sugen på att få bebisar i alla fall en gång..

Appropå växter, hade inte du några på din sida? Flytväster? Finns det bilder på "rötterna" som hänger ner i vattnet? Vet jag funderade över det när jag såg dem. Jag blev förälskad i dem och är lite sugen på att beställa några från dig :)