Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1586 ggr
koompiis
0

Kampis ägg?

Direkt till frågerna
:Hur vet man att en hona "bär" på ägg eller att det är just den honan som lägger dem och hur vet jag att hon har lagt klart alla ägg?
Hur många kan ägg kan det bli?
kan man lämna hanen i samma akvarium som äggen/ynglen?

Eftersom när jag kom in i rummet under dagen, för att kolla till fiskarna så var glasen fullt av små vita/genomskinliga ägg, och jag har inte sätt hanen leka med någon hona, samt att jag har pump i akvariet. Så jag vet inte riktigt hur detta uppstod. Det var i alla fall inte planerat.
(dom har nyss bytt till ett större akvarie!?)

- akvariet bestod av:
- en pansarfisk
- tre kamphonor
- kamphane.
- akvariet är ca 110 -150l stort.

En av kamphonerna och pansisen har flyttat till ett tillfälligt akvarie eftersom dom åt upp äggen. :o

koompiis
0

putt

koompiis
0

putt

noob-4-life
0

jag tror att hanen brukar ta hand om äggen men när dom kläcks(jag är inte helt säker) bör du ta bort hanen från ynglen.Obestämd

Lindzen
0

Honan tar INTE hand om äggen, det är hanen som gör det helt utan honans hjälp, hon fungerar bara som äggläggare sedan sticker hon.

Hanen bygger ett skumbo (massor av små luftbubblor) sedan parar de sig under skummboet och hanen plockar upp äggen i skummboet, där han sedan tar hand om äggen tills ynglena är frisimmande (ca 3 dygn).

Så ja, hanen måste vara kvar hos ynglena, annars dör de då de inte kan simma när de kläcks så hjälper hanen ynglena genom att plocka upp dom i munnen och spotta upp dom i skummboet igen så de får syre.

Honor som bär på rom brukar oftast vara runda om magen, även när du inte har matat dom.

Eftersom du har tre honor så är det nog väldigt svårt att veta vem som la äggen, men om du kollar vilken av honorna som är magrast så är det nog hennes ägg.

Efter att hon har släppt alla sina ägg så drar honan sig undan då det är hanen som har ansvaret för äggen och är väldigt aggressiv mot andra fiskar och även mot honor som inte är lekvilliga (därför så om man vill ha yngel över huvud taget så ska man ha ett separat lek-kar)

Mängden ägg kan variera från 50-300 beroende på vad hon har fått för mat, om hon är runt om magen och hur stor hon är i kroppen.

Jag tvivlar väldigt starkt på att något yngel kommer överleva då dom är så hyperkänsliga för temperatur i vattnet, vattendrag ( det ska vara helt stilla vattnet, alltså ingen pump eller syressten), luftfuktighet åvanför vattenytan (alla kampfiskar hämtar luft från ytan) osv. Även maten måste specialgöras åt ynglena vilken är en väldigt lång process då ynglena inte är fullvuxa vid ungefär 5-6 mån och man måste föda upp eget levande foder till som som tex artemia, indusorier, micromask.

Jag har själv hållt på med kampfiskodling i ca 3 år nu.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se