Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 4811 ggr
Pluupp
1

Guppyyngel snart!

Jo, en av mina guppyhonor ska få yngel snart, hon är verkligen jättetjock! :D Antagligen är de 2 andra honorna också gravida..

Det ska bli kul men vad ska jag göra av alla yngel? :) haha..Det kommer ju lixom bli fullt om dem ska få yngel alla tre.. + att jag har 10 neontetror i karet också (60 l)..

Tror ni man kan fråga i djuraffären om dem vill ha yngel ? =)

(visste inte vilken grupp jag skulle lägga den i)

MiniAndMe
0

heej! så himla kul!

Du kan ju stoppa dom i en yngelkasse eller köpa ett litet yngelkar (ett litet akvarium till yngelna bara)… Och sen när de är vuxna kan du sälja/ge bort dom till människor du känner, fråga här och ge några till djuraffären! Glad

Pluupp
0

Ja va bra! :D det kan jag göra :) Hur stort är ett sådant yngelkar? och hur ska man sköta ett sådant :D ? Skrattande

akvariet
0

ja, det behöver int vara någon speciell inredning… lite flytväxter är aldrig fel och en klump javamossa som de kan leta smådjur i mm.

annars går det ju bara att skita i växtfaktorerna men ynglen mår nog bättre av att vara bland lite växter…

Pluupp
0

Okeej Taack! :)

Ska nog åka in till djuraffären och kolla på ett yngelkar så fort som möljligt ! :D

MiniAndMe
0

bra! :) Det finns olika stora men de är ju inte som ett sällskapsakvarium…Glad

Pluupp
0

Okeej :D ÄR det lika bra med en yngelkasse?=)

akvariet
0

nja… tycker personligen inte jag då ynglen måste trängas så mycket och får så lite utrymme att träna på att simma och äta, nä jag föredrar ett kanske 10 liters akvarium att flytta över yngeln till men jag hr aldrigt gjort det… utan jag låter alla yngel vara kvar i akvariuet och låter naturen ha sin gång, dels så överlever de starkaste yngel och dels blir det inte så jobbigt med allt för många yngel!

Pluupp
0

aha :) japp så kan man med göra :) för jag är lite rädd att det blir lite för många yngel och att jag inte blir av med dem … :) dock har jag hört att neontetor gillar att sluka yngel……..men jag får se hur jag gör :)

HeidiH
0

Behöver yngelkaret pump mm tror ni?

Borde ju behövas.. Såna små borde behöva bästa förutsättningar, bra med syre, rätt temp mm.

Dragula
0

Har också 5 tokgravida guppyhonor, så det lär explodera med yngel snart.

akvariet
0

#9 nej inte pump! ynglen åker in i insuget och dör, det bästa är att byta vatten varje dag tills de är typ 3cm då kan de flytta till stora karet…

MiniAndMe
0

#7 - Jag tycker nog att "låta naturen ha sin gång" inte passar så himla bra… För akvariumet är ju mycket mindre och det finns inte lika många gömställen. Fast vissa har ju ännu mer gömställen än de vilda… Men det brukar ju inte vara så. Och har man parat ihop fiskar soom i naturen inte lever tillsammans men ändå passar bra ihop så kanske de äter upp dom mer än vad andra gör…

Men visst, det kan finnas större chans än i t.ex havet med! Och om man inte vill ha för många så…. Risken finns ju att alla dör då :(

Yngelkasse är inte lika bra, men det funkar om man inte har så många yngel. De fastnar ofta i gallret så du skulle kunna skaffa en med nät, som jag gjorde! :P

loolooy
0

Hej på alla goa människor….

Nu har jag fått mina yngel gyppys och det är en kull på hela 16 st… Jag hade gärna filmat det till er men tyvärr kom dom under natten då jag sov :( ville så gärna se på…. Jag har dom i ett yngel kar nu och man ser lite på dom att dom har vät till sig lite i veckan ( ca 1 vecka gammla) läste på nån sida att man kan ge ägg gula till dom…. stämmer det och hur ska man göra då ska ma torka ägg gulan eller?

Jag har även 3 st platy´s 1 hane och 2 hona.  honerna har får stora runda magen men det har varit så ett bra tag nu typ ca 1,5 månader… varför föder inte dom sina yngel… dom har alltid varit snälla mot varan men nu sista veckan har hanen börjat och slå en av honerna och umgås mer med den andra. varför gör dom det, hur vet man på do att dom ska födda??

Tacksam för svar….

akvariet
0

grattis!:)

jo, äggula är ju näringsrikt på protein mm. så det funkar fint… om du har dem i yngelburken så kan du krossa ägget och bara låta äggulan åka ner i burken, är inte säker för har aldrig gjort detta så lita inte på detta svaret, vänta på någon annan!

annars kan du göra som mig, jag smular söner flingfodret eller ja, jag mal ner det så att det blir som mjöl, då blir det mycket litet och de små ynglen får in det i munnen!

lycka till!

loolooy
0

Tack för ditt svar

Ja vill nu även fråga vart jag kan köpa billig akvarium i göteborg.

nån som känner till vart jag kan vända mig?

jag har då tänkt mig ett kar på 180 till 300L

Finns det nån som vill sälja?

Pluupp
0

Hej igen!!

Idag så gjorde jag ett delvattenbyte och då var guppyhonan tjock.. Mycket tjock… Märkte ingenting på henne då. Men sen en timma efter det så skulle jag mata firrarna och då märkte jag att hon va smal! Då kollade jag noga och hittade 3 små guppyyngel.. Dem andra hade nog dem ätit upp.. Hann bara rädda en som nu är i en glasburk på knappt 1 liter +  en växt.  Hade inget annat att lägga den i, ville ju inte att den också skulle bli mat :( Den är så liten

Klarar den lille sig i den burken om jag byter lite vatten varje dag? Ska jag ta vatten från akvariet eller nytt vatten + vattenberedningsmedel? Tacksam för svar :)

Vet inte heller om hon fött färdigt då hon fortfarande är lite rund

Pluupp
0

Och så undrar jag vad jag ska mata den med.. Kan jag smula ner vanlig mat pyttelitet? =)

akvariet
0

nämen grattis och synd på samma gång, Guppy yngel är tyvärr väldigt uppskadad levande mat…

se till så att vattenkvaletén är bra i den lilla burken och byt kanske en 20-50% av vattnet varje dag, ja det är bäst om du tar vatten från det stora akvariet! det kan ta en stund innan de är normala i kroppen igen men om det fortfarnade är en svart prick vid buken så kanske de kommer fler:)

japp, du kan mala ner vanligt flingfoder och ge typ 3 pyttesmå prtioner dagligen i början, senare när den är ca 3cm kan du släppa i den i det stora akvariet om du tänker behålla den.

Pluupp
0

Tack så mycket för svaret :) Japp, hon har en svart prick i buken men den är mindre än vad den var innan… Och dem andra 2 guppyhonorna är också mycket tjocka så det kommer väl fler yngel snart, haha..

Ska nog åka så snart som möljigt till djuraffären och köpa ett sånt yngelkar så dom har något större! Det blir nog bättre för dem :)

Har hittat 2 till yngel, kanske det va dem jag såg innan, har bara lyckas fånga en av dem.. Så nu är det 2 st i burken. Haha dem är så små och söta! Jag hoppas dem överlever! :)

Pluupp
0

Nu på morgonen har jag hittat 3 yngel till. Så nu har jag 7 st och har bytt burken mot en 2 liters.. Räcker det för dem ?

MiniAndMe
0

#20 - kuul! :D Jag tror det….

Pluupp
0

Okeej ah jag hoppas att det räcker om man byter vatten varje dag:)  Har 8 yngel nu :) så söta dem är! :)

HeidiH
0

Okej, ingen pump i yngelakvariet, det kan ju iof förstå. Men värmare? Behövs det? Funderar på o skaffa ngt litet till mina kerri-tetror

krulle
0

vi fick många ca40st 8 kvar snar kommer det mer. jag ger bort till aferer

HeidiH
0

Gällande ägg och flingor.. äggulan ska man vara mkt försiktig med, bara ha i ytterst ite. Läste nånstans i  ngn tråd att någon lagt i för mkt varpå vattnet blev förgiftat och alla yngel dog (har jag för mig). Jag tror oxå att det går att verkligen finkrossa flingor och mata med.

SofiaBlomberg
0

24# Somliga har tur med sina fiskar ser jag Tungan ute

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

krulle
0

vi finkrossar flingor bara, å det fugerar.

våra  sista ygel som kom var det fel påGråter

loolooy
0

Hej där…..

Mina platty som var på smällen ;) har nu blivit smal ( en av dom ) dock inga yngel kvar då jag leta den andra har varit rund i mer än 2 månader och nu har mannen till dom börjat och slå den som har rund mage…

varför gör han så??

krulle
0

idag fick vi Guppy yngel ca 30 st av sama hona vi kollade sist hon fick å det tog 4v 2dag. jag trode att det skule bli i helgen.

jag titade kl13. sen 16.00 då var det yngel.

akvariet
0

själv kan man inte få några guppyyngel längre då den enda honan dog:(

HeidiH
0

Trist, får köpa några till honor om du vill fortsätta med guppys!

[TheoA]
0

Jag har överflöd av guppys har ca. 20 guppys och massor med yngel…. Djuraffärn tar inte emot Obestämd

akvariet
0

#31 ja trist!:(

funderar faktiskt på att sluta med guppys då de tydligen var en FÖR avancerad fisk, vet ju att de inte är så tåliga långre och så…:(

krulle
0

idag såg vi mer Guppy yngel i akvariet. så nu börjar det bli mycket yngel men fiskafären blir glad.

Dodat
0

Det är kul med guppys, jag har ett akvarium med blandning av vild- och vanlig Guppy, som får yngel hela tiden.

// Dodat :)

noob-4-life
0

Det går att ha pump i yngelakvariet  om man trär en nylonstrumpa över den, då åker inte ynglen in i den.Cool